Styrk den mentale sundhed

Her har vi samlet alle værktøjer, analyser og materialer udviklet i projekter støttet af Velliv Foreningen.

v16.jpg

Analyser og rapporter om danskernes mentale sundhed

Velliv Foreningen har fået udarbejdet og støttet en række rapporter der kaster lys over danskernes mentale sundhed.

Analyser om mental sundhed

Se de senest tilføjede materialer

Hent rapport om udbredelsen af etnisk minoritetsstress på danske arbejdspladser udarbejdet af foreningen Lige adgang.

Etnisk minoritetsstress

Bedre mental sundhed for mænd - find alle kampagneelementerne.

Tal med din kollega du kender ham bedst

Hjemmeside med gode råd til at forhindre digital chikane.

digitalchikane.dk

Er en trivselsapp noget for jer?

De nye digitale værktøjer til måling af trivsel tilbyder en måde at starte samtalen om den mental sundhed på arbejdspladsen. Derfor har Velliv Foreningen lavet en sammenligning af værktøjerne. Nu er det op til dig og din virksomhed at vurdere, om det giver mening for jer at bruge dem.

Trivselsapps

Forskellige hjerner på job

Gense Velliv Foreningens onlinekonference om mental sundhed for alle slags hjerner på job. Mød arbejdsgivere og arbejdstagere det har erfaring med at give plads til forskellige slags hjerner på deres arbejdsplads.

Podcasts Velliv Foreningen har støttet

Velliv Foreningen har støttet en række podcastserier, der på forskellige vis behandler situationer der kan udfordre den mentale sundhed eller giver bud på, hvordan man kan håndtere dem.

Podcast for de erfarne

10 bud på, hvordan du kommer godt i gang med pensionen. Hvad skal du forberede dig på? Hvordan skaber du dig en overgang?

• Podcast

Podcast for pårørende til en med psykisk sygdom

10 podcasts, hvor du som pårørende til en med psykisk sygdom kan hente viden, inspiration og rådgivning omkring at håndtere stressbelastning, at støtte den syge i deres helbredelsesproces samt hjælp til at kunne navigere i behandlingssystemet og kommunale tilbud.

Når Generation Præstation kommer på arbejdsmarkedet

Center for Ungdomsforskning på Aalborg Universitet modtog 2.792.680 kr. til at undersøge, hvordan midlertidige ansættelser, præstationskultur og arbejdsmiljøforhold påvirker den mentale trivsel blandt unge i første job.

Det er der blandt andet kommet en podcastserie på tre afsnit ud af:

1. Præstationskultur og midlertidighed – en uheldig cocktail?
    2. Mistrivsel i starten af arbejdslivet
    3. Når nyansatte unge mistrives: Hvad gør vi?

Fødselsdepression hos mænd

Op til 10 % af nye fædre rammes af en fødselsdepression - det svarer til ca. 5-6.000 mænd om året. Velliv Foreningen har støttet en indsats, der skal gøre opmærksom på problemet. Mænd har ofte andre symptomer, end kvinder i forbindelse med en fødselsdepression.

• Podcast

Bedre mental sundhed for mænd

'Bedre mental sundhed for mænd' er et projekt, der havde til formål at arbejde for at skabe bedre betingelser for, at mænds stress og andre psykiske vanskeligheder forebygges, opspores og afhjælpes mere effektivt, og at der bliver gjort en indsats for, at mænd lærer at kende til tegnene på psykisk mistrivsel.

God selvledelse for soloselvstændige

En podcastserie om at tage et professionelt ansvar for, at man trives og har det godt i egen virksomhed.

Har du valgt at starte egen virksomhed, har du helt sikkert også mærket frihedsfølelsen! Den dag beslutningen blev taget. Friheden til at kunne arbejde med alt det, du elsker! Uden chefer og direktioner, der blande sig. Du har nok også mærket den mindre skønne følelse af at skulle klare alt selv; økonomistyring, bogføring, salg, it-udfordringer, markedsføring, forretningsudvikling og ja… (selv-)ledelse, sygefravær, eventuel mistrivsel og work-life-ubalance.

I podcastserien sætter vi fokus på, hvorfor det er vigtigt, at du som soloselvstændig – erfaren som nybegynder – tager ansvar for at du trives. Du introduceres også til en række værktøjer, der kan understøtte, at du bliver en god leder for dig selv.

Podcastserie om eksperimenterne i Future Work Lab

Future Work Lab var et brancheprojekt der undersøgte fremtidens arbejdsplads. En podcastserie præsenterer de enkelte eksperimenter i projekter.

Podcast Lige på - unge mænd og coronatiden

Podcasts af Center for Digital Pædagogik med det formål at styrke den mentale sundhed for unge mænd i alderen 25-35 år gennem oplysning og dialog om psykisk sårbarhed og (mis)trivsel under og efter COVID-19 nedlukningen.

• Podcast

Unge med særlige behov under coronakrisen

De unges handicaps og forståelsesevne gør situationen alvorlig og usikkerheden enorm. De pludselige gennemgribende forandringer i hverdagen og manglende evne til at forstå budskaber og anvisninger om Corona har skabt frygt og utryghed. Dertil kommer, at de unge har svage netværk og sociale relationer, når de ikke er i skole, i Unge For Ligeværd klubberne, kan gå på arbejde eller hvor de plejer at mødes med andre.

Mænd i kriser

Otte mænd fortæller om deres kampe med alkoholmisbrug, ensomhed og utroskab, sorg, savn, sygdom, hjemløshed og fødselsdepression. Da livskrisen rammer dem, og det liv, de kendte til, forsvinder, gør de noget, mænd sjældent gør. De taler med nogen om deres problemer, og de forsøger at skabe en ny identitet som mennesker, mænd og fædre. Udviklet af Henning Due , freelance journalist med støtte fra puljen Lokal trivsel.

• Podcast

Kulturens betydning for den mentale sundhed

Podcastserie på 4 afsnit om, hvordan det danske kulturliv kan bidrage positivt til den mentale sundhed under coronakrisen.

OCD i en coronatid

Podcastserie udgivet af OCD-foreningen med støtte fra Velliv Foreningen. Serien er tilrettelagt og produceret af Clara Vestergaard Lausen.

Job på trods

”Job på trods” er en podcastserie i tre afsnit, der handler om det rummelige arbejdsmarked og mennesker med handicap fra Videncenter om Handikap og TeamArbejdsliv.