Hjernevenlig arbejdsplads

Ca. 25.000 danskere rammes hvert år af en hjernerystelse og for en stigende andel varer symptomerne i måneder og endda år. Vi ved endnu ikke, hvorfor nogle mennesker rammes af længerevarende følger, men et bud kunne være, at måden hvorpå vi lever og arbejder ikke er så hjernevenlig endda.

De senere år er der kommet mere fokus på at skabe hjernevenlige arbejdspladser, så også neurodivergente trives. Det er et paraplybegreb for et bredt spektrum af diagnoser lige fra autisme, ADHD, til angst og ordblindhed. Det vurderes at omfatte cirka 15 procent af arbejdsstyrken. Her på siden har vi samlet viden og værktøjer om den hjernevenlige arbejdsplads.

VELLIV_ILLUSTRATIONS_MENTALTRAENING.png

Fordybelse

Fokustid uden forstyrrelser kan være en måde at give hjernen bedre arbejdsvilkår. 5 timers fordybelse om ugen har positiv indflydelse på både energi- og stressniveau.

Se hvordan I kommer i gang med fordybelse

Pauser

Pauser kan være en måde at give din hjerne bedre arbejdsbetingelser.En pause sænker det fysiologiske stressniveau med det samme, gør hjernen skarpere og styrker overblikket. 20 minutters pause om formiddagen skaber en langtidseffekt - den bliver ved med at påvirke stressniveauet og overblikket positivt om eftermiddagen.

Se hvordan I kan arbejde med pauser

Online-eventet Forskellige hjerner på job

Neurodivergente er et paraplybegreb for et bredt spektrum af diagnoser lige fra autisme, ADHD, til angst og ordblindhed. Det vurderes at omfatte cirka 15 procent af arbejdsstyrken. Se hvordan en række arbejdspladser skaber rum for forskellige hjerner på job.

Hjernero hos Viking Life-Saving Equipment

Virksomheden Viking Life-Saving Equipment, der leverer forskelligt sikkerhedsudstyr til den maritime branche er gået ombord i online-forløbet Hjernero, i et projekt støttet af Velliv Foreningen.

Se projektbeskrivelsen

Læs artikel i Erhvervplus