Styrk den mentale sundhed

Her har vi samlet alle værktøjer, analyser og materialer udviklet i projekter støttet af Velliv Foreningen.

v16.jpg

Se de senest tilføjede materialer

Hent gode forslag til at styrke trivslen i samarbejdet med frivillige.

Når samarbejdet med frivillige slår knuder

Hent rapport om arbejdstrivslen hos renovationsmedarbejdere.

Hvem tager skraldet?

Materiale med forslag til at styrke trivslen på restauranter og lignende arbejdspladser.

Inspirationskatalog: Mental trivsel på menuen

Er en trivselsapp noget for jer?

De nye digitale værktøjer til måling af trivsel tilbyder en måde at starte samtalen om den mental sundhed på arbejdspladsen. Derfor har Velliv Foreningen lavet en sammenligning af værktøjerne. Nu er det op til dig og din virksomhed at vurdere, om det giver mening for jer at bruge dem.

Trivselsapps
Lille app-foto.png

Temasider

Velliv Foreningen har samlet materialer og viden fra forskellige initiativer på temasider, der fokuserer på specifikke målgrupper, emner eller brancher.
  • Unge

Unge erhvervsaktive mellem 18 og 34 år rapporterer om større mistrivsel end alle andre på arbejdsmarkedet. Mistrivsel fører for nogle til sygemelding, mens andre efter kort tid søger en ny arbejdsplads. Flere støttede projekter har arbejdet med at forbedre den mentale sundhed for de unge på job.

• Lederes egen trivsel

Hvem passer på lederne?  Ledere i trivsel er også bedre ledere. De er bl.a. bedre til at gøre deres indflydelse gældende, og de føler sig mere kompetente til at skabe motiverede medarbejdere. Godt arbejdsmiljø og høj trivsel er fremhævet som den vigtigste faktor, når ledere skal vælge job. Der er derfor afledte effekter af at styrke lederes trivsel.

• Seniorer

Medarbejdere over 55 år udgør også en større andel af medarbejdere på arbejdspladser, der har ældre medarbejdere ansat. I 2018 var det i snit 19 % - i 2022 var det 27 %. Arbejdspladserne bliver hele tiden bedre til at rekruttere og fastholde seniorer. Men hvordan gør man det på den bedste måde? Velliv Foreningen har med i alt 7.600.000 kr. støttet en række projekter, der på forskellig vis undersøger, hvad der kan styrke de erfarne medarbejderes mentale sundhed og dermed deres tilknytning til arbejdspladsen.

• Mænds mentale sundhed

Flere kvinder end mænd oplever psykiske problemer, men mænd er i større risiko for alvorlige konsekvenser af mistrivsel. Mænd begår selvmord 3-4 gange så hyppigt som kvinder, udgør tre fjerdedele af de hjemløse, har dobbelt så hyppigt misbrug, og står for over 80% af alle med ludomani. Mænd har traditionelt haft svært ved at udtrykke følelser, hvilket kan forklare, hvorfor færre mænd får deres psykiske problemer opdaget og diagnosticeret. Velliv Foreningen har støttet flere initiativer med fokus på mænds mentale sundhed.

• God jargon

En hård tone, mobning og krænkelser hører ikke hjemme på jobbet, hverken fra kollegaer eller kunder. Her har vi samlet gode råd og forslag til, hvordan man kan arbejde med at forbedre tonen på arbejdspladsen. Vi giver også bud på hvordan konflikter opstår, og hvordan man kan håndtere dem.

• Hjernevenlig arbejdsplads

Ca. 25.000 danskere rammes hvert år af en hjernerystelse og for en stigende andel varer symptomerne i måneder og endda år. Vi ved endnu ikke, hvorfor nogle mennesker rammes af længerevarende følger, men et bud kunne være, at vores måde at leve og arbejde på ikke er så hjernevenlig endda.

De senere år er der kommet mere fokus på at skabe hjernevenlige arbejdspladser, så også neurodivergente trives. Det vurderes at omfatte cirka 15 procent af arbejdsstyrken.

Her på siden har vi samlet viden og værktøjer om den hjernevenlige arbejdsplads.

• Empatitræthed

Medarbejdere i jobs med høje følelsesmæssige krav er i risiko for at udvikle empatitræthed/omsorgstræthed og udbrændthed. Når en person lider af empatitræthed, kan de føle sig følelsesmæssigt drænet, udbrændt og mindre i stand til at reagere med empati på andres lidelser.

Velliv Foreningen har støttet en række arbejdspladser som bosteder, hospicer, dyrlægeklinikker og børnehaver i arbejdet med at nedsætte risikoen for empatitræthed og udbrændthed. Her på siden har vi samlet materialer og værktøjer fra projekterne.

Empatitræthed kommer af det engelske begreb compassion fatigue.

• Diversitet, ligestilling og inklusion

Mennesker er forskellige. Diversitet kan tage afsæt i køn, alder, etnicitet, race, hudfarve, national og social oprindelse, seksuel orientering, handicap og politisk anskuelse. Diversitet handler altså om at anerkende, at hver person har unikke karakteristika og livserfaringer.

Inklusion er næste skridt efter diversitet. Det drejer sig om, hvordan vi skaber et miljø, hvor forskellige individer føler sig værdsatte og integrerede  på arbejdspladsen. En inklusiv kultur sikrer, at alle har lige muligheder for at bidrage og udvikle sig, uafhængigt af deres baggrund eller identitet.

Forkortelsen DEI dækker over diversitet, ligestilling (equity) og inklusion. Her finder du materialer Velliv Foreningen har støttet, der kan være med til at sætte fokus på og styrke diversitet, ligestilling og inklusion på arbejdspladsen.

• Kreative brancher

Kunstnere, musikere og kulturarbejdere har særlige arbejdsvilkår. Mange har ikke en fast arbejdsplads og arbejder alene. Flere har jobs ved siden af det kunstneriske arbejde, og mange har svært ved at få arbejde og privatliv til at balancere. En del har skæve arbejdstider og uforudsigelige rammer. Og patchwork-økonomi med forskellige typer ansættelser er mere reglen end undtagelsen. Arbejdsvilkårene betyder, at flere har dårlig mental sundhed, og nogle forlader branchen. Flere har en oplevelse af at stå alene og selv skulle vide alt om regler og vilkår på arbejdsmarkedet uden at have nogen at sparre med. Velliv Foreningen har støttet en række indsatser i kreative brancher.

• Civilsamfunds­organisationer

For mange medarbejdere og ledere i NGO’er er arbejdet for sagen forbundet med en høj grad af mening og oplevelse af at kunne gøre en forskel. Medarbejdere og ledere kan ’i den gode sags tjeneste’ være villige til at gå længere end blot den ekstra meter for at hjælpe andre. Men netop derfor er et fokus på det psykosociale arbejdsmiljø vigtigt.

Forskellige hjerner på job

Gense Velliv Foreningens onlinekonference om mental sundhed for alle slags hjerner på job. Mød arbejdsgivere og arbejdstagere det har erfaring med at give plads til forskellige slags hjerner på deres arbejdsplads.

Analyser og rapporter om danskernes mentale sundhed

Velliv Foreningen har fået udarbejdet og støttet en række rapporter der kaster lys over danskernes mentale sundhed.

Analyser og rapporter
Velliv_Analyse og kampagne.png

Podcasts Velliv Foreningen har støttet

Se alle podcasts

Velliv Foreningen har støttet en række podcasts, der på forskellige vis behandler situationer der kan udfordre den mentale sundhed eller giver bud på, hvordan man kan håndtere dem.
    Seniorer

Podcast for de erfarne

10 bud på, hvordan du kommer godt i gang med pensionen. Hvad skal du forberede dig på? Hvordan skaber du dig en overgang?

Unge

Når Generation Præstation kommer på arbejdsmarkedet

Center for Ungdomsforskning på Aalborg Universitet har modtaget støtte til at undersøge, hvordan midlertidige ansættelser, præstationskultur og arbejdsmiljøforhold påvirker den mentale trivsel blandt unge i første job. Det er der blandt andet kommet en podcastserie på tre afsnit ud af.

Pårørende

Fødselsdepression hos mænd

Op til 10 % af nye fædre rammes af en fødselsdepression - det svarer til ca. 5-6.000 mænd om året. Velliv Foreningen har støttet en indsats, der skal gøre opmærksom på problemet. Mænd har ofte andre symptomer, end kvinder i forbindelse med en fødselsdepression.

Mænds sundhed

Bedre mental sundhed for mænd

'Bedre mental sundhed for mænd' er et projekt, der havde til formål at arbejde for at skabe bedre betingelser for, at mænds stress og andre psykiske vanskeligheder forebygges, opspores og afhjælpes mere effektivt, og at der bliver gjort en indsats for, at mænd lærer at kende til tegnene på psykisk mistrivsel.

Ledelse

God selvledelse for soloselvstændige

En podcastserie om at tage et professionelt ansvar for, at man trives og har det godt i egen virksomhed.

Har du valgt at starte egen virksomhed, har du helt sikkert også mærket frihedsfølelsen! Den dag beslutningen blev taget. Friheden til at kunne arbejde med alt det, du elsker! Uden chefer og direktioner, der blande sig. Du har nok også mærket den mindre skønne følelse af at skulle klare alt selv; økonomistyring, bogføring, salg, it-udfordringer, markedsføring, forretningsudvikling og ja… (selv-)ledelse, sygefravær, eventuel mistrivsel og work-life-ubalance.

Arbejdets organisering

Podcastserie om eksperimenterne i Future Work Lab

Future Work Lab var et brancheprojekt der undersøgte fremtidens arbejdsplads. En podcastserie præsenterer de enkelte eksperimenter i projekter.

Corona

Podcast Lige på - unge mænd og coronatiden

Podcasts af Center for Digital Pædagogik med det formål at styrke den mentale sundhed for unge mænd i alderen 25-35 år gennem oplysning og dialog om psykisk sårbarhed og (mis)trivsel under og efter COVID-19 nedlukningen.

Mænds sundhed

Mænd i kriser

Otte mænd fortæller om deres kampe med alkoholmisbrug, ensomhed og utroskab, sorg, savn, sygdom, hjemløshed og fødselsdepression. Da livskrisen rammer dem, og det liv, de kendte til, forsvinder, gør de noget, mænd sjældent gør. De taler med nogen om deres problemer, og de forsøger at skabe en ny identitet som mennesker, mænd og fædre. Udviklet af Henning Due, freelance journalist, med støtte fra puljen Lokal trivsel.