Nyhed 27.11.2018

Ny ledelsesmetode kan forbedre mental sundhed

Når ledere skal håndtere problemer med dårligt mentalt sundhed, ser de ofte isoleret på individet. Ved at fokusere bredere på alle de bevidste og ubevidste handlinger, der påvirker miljøet på en arbejdsplads – herunder egen adfærd – har de mulighed for at forebygge problemer og øge trivsel. Det vil Center for Balance mellem Arbejdsliv og Familieliv undervise ledere fra en række virksomheder i.
Center for Balance mellem Arbejdsliv og Familieliv indsats

En leders måde at lede på og generelle adfærd påvirker i høj grad, om medarbejderne trives på jobbet. Et kursus i en ny ledelsesmetode fra Center for Balance mellem Arbejdsliv og Familieliv skal lære ledere at fremme mental sundhed og forebygge problemer. Lederne skal vide, hvor vigtig mental sundhed er for medarbejderne, og hvad mental sundhed betyder for deres virksomheds resultater.

”Med afsæt i ledernes praktiske hverdag klæder vi dem på til selv at analysere de underliggende strukturer, der potentielt skader den gode mentale sundhed på deres arbejdsplads. De bliver i stand til bedre at vurdere de signaler, de selv sender ud i organisationen, og vi guider dem til, hvordan de efterfølgende kan give værktøjerne videre til deres medarbejdere,” fortæller Helle Lund, der er leder af Center for Balance mellem Arbejdsliv og Familieliv.

Undervisningen i ”Systemisk tilgang til Balance og Mental Sundhed” – som metoden og kurset kaldes – vil blive evalueret og erfaringerne videregivet, så alle interesserede kan blive klogere på ikke kun kurset, men også de efterfølgende effekter af det.

Velliv Foreningen vil fremme mental sundhed i arbejdslivet

Velliv Foreningen giver almennyttig støtte til projekter, der fremmer mental sundhed. Særligt i arbejdslivet. Velliv Foreningen støtter afviklingen af kurset i ”Systemisk tilgang til Balance og Mental Sundhed” med 250.000 kr. Der er i 2018 afsat 92 millioner kr. til almennyttige projekter.

Fakta om Velliv Foreningen

Velliv Foreningen har 340.000 medlemmer, der alle er kunder i pensionsselskabet Velliv. Der afsættes hvert år midler til en almennyttig indsats for at øge danskernes mentale sundhed. Alle kan søge om støtte til de almennyttige bevillinger uanset tilknytning til pensionsselskabet Velliv.

Formålet med den almennyttige indsats er at forebygge, at erhvervsaktive danskere får problemer med fx stress, angst og depressioner.

Den 1. oktober 2018 skiftede Foreningen Norliv navn til Velliv Foreningen samtidig med, at Nordea Liv & Pension skiftede navn til Velliv.

Læs mere om støttemulighederne her