Styrkelse af mental sundhed i dyrlægepraksis

Konsulentfirmaet PraQtice fra Ry modtager 900.000 kr. til en indsats, der er målrettet dyrlæger og veterinærsygeplejersker i klinisk praksis i hele Danmark.

PraQtice modtager fondsstøtte fra velliv foreningen til dyrlægepraksis.jpg

PraQtice

2021 - 2022

Midtjylland

Vores branche

Indsatsen finansieres delvist af Velliv Foreningen.

Dyrlægepraksis - en udsat og overset branche

Dyrlægebranchen er ramt af et højt sygefravær, en hyppig forekomst af stress og et stort frafald af kompetente medarbejdere. Det skyldes blandt andet en hverdag med mange akutte situationer, ejeres manglende lederkompetencer og manglende fokus på håndtering af udfordringer med den mentale sundhed.

Derfor vil virksomheden PraQtice Aps, med projektansvarlig Christian Kolthoff og projektleder Anne Klindt, lave en indsats, der er målrettet dyrlægers og veterinærsygeplejerskers trivsel. Velliv Foreningen støtter indsatsen med 900.000 kr., der skal styrke den mentale sundhed i dyrlægebranchen, som er en udsat og overset branche med både nogle generelle og nogle branchespecifikke udfordringer. En del af projektet er at undersøge disse udfordringer og hjælpe arbejdspladser med at finde løsninger på dem. I udlandet ses et skræmmende billede af udbrændthed og endda høj selvmordsfrekvens. Projektet er sat i værk som forebyggelse for at undgå en lignende udvikling.

Indsatsen kommer ca. 4.000 personer til gode, svarende til 500 dyrlægepraksis, og projektet løber fra september 2021 til april 2023.

Indsats af forskellige komponenter

Indsatsen består af forskellige lag og tager afsæt i data, som PraQtice i flere år har indsamlet via bl.a. trivselsundersøgelser, som virksomheden har gennemført blandt veterinærer og deres medarbejdere.

Projektet indeholder følgende komponenter:

• Kvalificering og kvantificering af en eksisterende trivselsundersøgelse.
  • Lederudvikling blandt ejerne af dyreklinikkerne.
  • Brobygningsforløb mellem ejerledere og medarbejdere.
  • Udvikling af værktøjer til klinikkerne med henblik på at fremme arbejdsglæde og trivsel.
  • Udvikling af en arbejdsglæde-certificeringsordning (a la Investors in People – britisk ordning).
  • Informationskampagne

Således har indsatsen til formål at forebygge mistrivsel blandt dyrlæger og veterinærsygeplejersker, både på leder- og medarbejderniveau.

Læs mere på praqtice.dk/arbejdsglaede