Kommunikation og fællesskaber modvirker ensomhed

Café Paraplyen - KFUMs sociale arbejde i Taastrup modtager 39.500 kr. til en weekendtur med værestedets frivillige for at arbejde med kommunikationen og
samarbejdet mellem de frivillige.

team samarbejde.jpg

Café Paraplyen - KFUMs sociale arbejde i Taastrup

Hovedstaden

2020

På weekendturen bliver der arbejdet med konfliktløsning, kommunikation og samarbejde gennem workshops og øvelser.

Frivilligdrevet café for ensomme

Café Paraplyen er et værested under KFUM’s sociale arbejde. Caféen er primært drevet af frivillige med psykiske udfordringer. De kommer ofte selv på værestedet og er frivillige i caféen for at bryde med ensomhed og isolation. De frivillige har begrænset eller ingen tilknytning til arbejdsmarkedet, og er typisk pensionister eller førtidspensionister. Kommunikationen mellem de frivillige kan være en udfordring, netop fordi at de har psykiske udfordringer. Derfor vil værestedet tage på en weekendtur med de frivillige, hvor fokus vil være på at forbedre kommunikationen og det sociale samvær, så de frivilliges daglige arbejde i Paraplyen kan blive anerkendt, og værestedet kan forsætte med at køre rundt.

Forbedret kommunikation og samarbejde

Værestedet har 35 brugere og frivillige tilknyttet, som alle vil deltage i projektet. Formålet med projektet er, at Café Paraplyens frivillige skal blive bedre til at konflikthåndtere, samarbejde og kommunikere i det daglige arbejde. Det skal skabe en mere positiv atmosfære på værestedet og forbedre relationerne mellem frivillige og brugere, så det gode arbejde med at nedbryde ensomhed kan fortsætte. Velliv Foreningen støtter projektet med 39.500 kr.