Bålhytten som omdrejningspunkt for rehabiliteringen

Naturaktiviteter omkring en ny bålhytte er omdrejningspunktet for Vildmandsforeningens tiltag for mænd med alvorlige eller kroniske sygdomme i Svendborg Kommune. Tiltagene skal bl.a. få mændene tilbage til arbejdslivet.

Rehabilitering nyder livet

VILDMANDSFORENINGEN i Svendborg

Syddanmark

Afsluttet

Lokal trivsel

2018

At være ude i naturen kan have en beroligende effekt på mænd, der f.eks. lider af stress og sociale fobier. Netop den gruppe af mænd fylder mest blandt medlemmerne af Vildmandsforeningen i Svendborg. Foreningens medlemmer er alle henvist af kommunen i forbindelse med alvorlig eller kronisk sygdom. Naturoplevelserne hjælper mændene til at få større overskud i hverdagen og i familielivet - og på længere sigt tilbage i arbejde.

Medlemmerne bliver i naturen introduceret til forskellige helbredende virkninger i forbindelse med meditation og opmærksomhedstræning, kropsfornemmelse med fokus på balance, koordination og vejrtrækning samt et fællesskab med andre. Nogle gange handler det mest om at kigge ind i et bål…

Derfor er etableringen af en bålhytte blevet central for Vildmandsforeningen. Bålhytten skal året rundt være det centrale omdrejningspunkt for forskellige ture ud i naturen.

”Der er mange meget gavnlige virkninger for vores medlemmer, når de færdes i naturen. Bækkens rislen, havets brusen, løvets hvislen og bålets knitren. Der føres mange nære samtaler, når man sidder og kigger ind i bålets gløder. Men i vinterhalvåret er det er svært at tænde bål og opholde sig omkring det. Derfor har Vildmandsforeningen brug for en bålhytte, der kan sikre vores medlemmers aktiviteter hele året rundt,” fortæller Knud Fruelund Hansen , der er formand for Vildmandsforeningen.

Problem

Mentale sundhedsudfordringer er et stort problem for mange i hverdagen, og flere og flere danskere oplever stress eller andre mentale fobier. At være ude i naturen kan dog have en beroligende effekt på mænd med mentale sundhedsudfordringer. Vildmarksforeningen vil derfor etablere en bålhytte, som skal være det centrale omdrejningspunkt for foreningens forskellige ture ud i naturen.

Målgruppe

Projektets målgruppe er mænd i aldersspændet 40-78 år, der enten lider af eller har lidt af en alvorlig eller kronisk sygdom. Heraf udgør den største gruppe stressramte mænd. Fælles for alle deltagerne er, at de skal være medlem af Vildmarksforeningen og have gennemgået kommunens grundkursus.