Pas på Chefen!
Et job som leder er eftertragtet og noget som mange stræber efter. Det giver status; det følges som regel af en bedre løn og mange får som ledere, større indflydelse på deres egne arbejdsopgaver, og tilrettelæggelsen af deres arbejdsliv. Problemet er bare, at de færreste chefer har superkræfter - og når chefen mistrives - så er det ikke bare et problem for den enkelte - det bliver hurtigt et problem for medarbejderne og i sidste ende for hele virksomheden. Derfor sætter vi fokus på trivsel blandt ledere i udsendelsen "Pas på chefen!"
Styrk ledernes trivsel
-
WebsiteLedertrivsel
Styrk lederes trivsel
De tre værktøjer guider jer til at styrke lederes trivsel. Du kan bruge dem sammen eller hver for sig. Styrk din dialog med nærmeste leder – sæt fokus på dine mål og din trivsel. Styrk ledelsesgruppen – sæt spot på jeres samarbejde og resultater. Styrk virksomheden – styrk resultaterne med en plan for ledertrivsel.
-
WebsiteLedelse
Minikursus i mental sundhed for lederne
Online minikursus kan du som leder blive bedre til at spotte stress, spørge ind og støtte medarbejdere med stresssymptomer. Minikurset tilgodeser forskellige læringsformer vha. forskellige kanaler som video, lytte-øvelser mm.
Kurset er udviklet af Komiteen for sundhedsoplysning med støtte fra Velliv Foreningen.
-
VideoStress
Lederes stresshåndtering
Fem videoerne målrettet ledere, der ønsker at forebygge stress eller har været sygemeldte med stress. Videoerne har til formål at skabe mental sundhed og robusthed. Videoerne indeholder viden, metoder og værktøjer til håndtering og forebyggelse af stress samt tilbagevenden til arbejde efter sygemelding pga. stress.
Grundet den oprindelige udvikling til et gruppeforløb for ledere indeholder videoerne refleksions- og makkerøvelser, men videoerne kan også bruges individuelt.
Courage Pro har udviklet forløbet.
-
DokumentLedertrivsel
Guide til topledernetværk
Videnspakke og faciliteringsguiden der skabt for at hjælpe konsulenter i at facilitere topleder-netværk, der skal fremme attraktive arbejdspladser.
Materialerne er baseret på et pilotprojekt, der viste gode resultater og blev gennemført i 2023-24 med topledere fra forsyningssektoren designet og faciliteret af Team Arbejdsliv og Heiberg – ledelse, læring og analyse. Det er viden og erfaringer fra et toplederperspektiv om betydningen af udvikling og vedligeholdelse af en attraktiv arbejdsplads for forretningen.
-
DialogværktøjNGO'er
Når samarbejdet med frivillige slår knuder
Metodekatalog med redskaber til forebyggelse og håndtering af typiske udfordringer i det psykiske arbejdsmiljø.
For mange medarbejdere og ledere i NGO’er er arbejdet for sagen forbundet med en høj grad af mening og oplevelse af at kunne gøre en forskel. Medarbejdere og ledere kan ’i den gode sags tjeneste’ være villige til at gå længere end blot den ekstra meter for at hjælpe andre. Men netop derfor er et fokus på det psykosociale arbejdsmiljø vigtigt.
-
AnalysePsykisk arbejdsmiljø
Hvem tager skraldet?
Rapport, der sætter fokus på det psykiske arbejdsmiljø for chauffører og administrativt personale i renovationsbranchen. De fleste ved, at chaufførernes arbejde er fysisk krævende. Men ligesom med andet personale i service og leveringsfag står både chauffører og administrativt personale ofte over for en
række udfordringer med af det psykiske arbejdsmiljø, ofte forårsaget af utålmodige borgere og medtrafikanter.Rapporten er udarbejdet af i et samarbejde mellem brancheforening for affaldssektoren ARI – Affalds- og Ressourceindustrien og og det antropologiske konsulenthus Behave Green.