Øget trivsel igennem et endnu stærkere teams - og forældresamarbejde
Ansøger
Parkskolen
Bevilling
DKK 165.000
Projektperiode
2024 - 2026
Beliggenhed
Midtjylland
Status
Igangværende
Pulje
Vores arbejdsplads
År
2024
Øget fokus på samarbejde og trivsel
Parkskolen har haft udfordringer med forældresamarbejdet, hvilket har påvirket medarbejdernes trivsel. Indsatsen, der har fået støtte fra Velliv Foreningen, skal derfor skabe en bedre arbejdsplads, hvor medarbejderne føler sig mere værdsatte og i stand til at håndtere de udfordringer, der følger med samarbejdet med forældrene.
En af de første aktiviteter i projektet er etableringen af et trivselsteam, der skal fungere som drivkraften bag de forskellige initiativer. Trivselsteamet skal lede an i gennemførelsen af GAIS-målinger tre gange i løbet af projektperioden - ved projektstart, midtvejs og ved afslutning. Disse målinger skal give et overblik over medarbejdernes trivsel og hjælpe med at identificere de områder, hvor der er behov for forbedringer.
Derudover vil der blive gennemført en række workshopdage, der er baseret på e-stimate profilanalyseværktøj. Dette værktøj hjælper med at identificere medarbejdernes styrker og svagheder, hvilket kan bruges til at skabe bedre teams og forbedre samarbejdet på tværs af organisationen. Workshopdagene vil fokusere på, hvordan medarbejderne bedst muligt kan bruge deres profiler til at arbejde sammen på en mere effektiv og harmonisk måde.
En anden central aktivitet er etableringen af en trivselspolitik, der bygger på resultaterne fra GAIS-målingerne og profilanalyserne. Denne politik skal fungere som en guide for, hvordan skolen kan arbejde systematisk med trivsel og sikre, at medarbejderne føler sig godt tilpas og motiverede i deres arbejde.
Konfliktforståelse og fremtidige perspektiver
Konflikter kan være en stor udfordring på enhver arbejdsplads, og derfor vil projektet også indeholde workshopdage om konfliktforståelse. Disse workshops skal give medarbejderne redskaber til at håndtere konflikter på en konstruktiv måde og dermed mindske stress og frustration på arbejdspladsen.
For at sikre, at de positive effekter af projektet bliver langvarige, vil der løbende blive foretaget evalueringer og forankring af fremadrettede trivselsperspektiver. Dette arbejde vil blive faciliteret af trivselsteamet, som skal sikre, at de nye tiltag bliver en integreret del af skolens kultur og daglige praksis. Evalueringerne skal hjælpe med at justere og forbedre indsatsen, så den hele tiden er tilpasset de aktuelle behov og udfordringer på skolen.
Projektet, som strækker sig fra september 2024 til marts 2026, involverer hele skolens personale, der består af fire ledere og 38 medarbejdere.