Bedre trivsel på Svaneke Friskole med fokus på psykologisk tryghed og professionelt samarbejde
Ansøger
Svaneke Friskole
Bevilling
DKK 219.800
Projektperiode
2024 - 2025
Beliggenhed
Hovedstaden
Status
Igangværende
Pulje
Vores arbejdsplads
År
2024
Samarbejde og psykologisk tryghed
Svaneke Friskole har igangsat et projekt, der skal styrke samarbejdet og forbedre den psykologiske tryghed blandt skolens medarbejdere. Bevillingen fra Velliv Foreningen skal bruges til at tackle de kulturforskelle og udfordringer, der præger medarbejdergruppen. Projektet er opstået ud fra en erkendelse af, at trivsel og mental sundhed er afgørende for at skabe et positivt og produktivt arbejdsmiljø.
Det hele starter med en trivselsmåling, der skal give et klart billede af den nuværende situation på skolen. Trivselsmålingen bliver fulgt op af fokusgruppeinterviews for at indsamle mere nuancerede indsigter. På en opstartsdag bliver medarbejderne introduceret til konceptet aktionslæring, som er en læringsmetode, der involverer kontinuerlig evaluering og forbedring af praksis gennem konkrete handlinger. Medarbejderne vil derefter arbejde med prøvehandlinger, hvor de adresserer specifikke trivselsudfordringer og tester forskellige løsninger i praksis. Dette skal ikke kun forbedre trivslen, men også skabe en kultur, hvor alle føler sig hørt og inkluderet.
Et centralt element i projektet er at forbedre samarbejdet mellem skolens forskellige faggrupper. Svaneke Friskole oplever, at der er store forskelle i arbejdspraksis og kultur blandt medarbejderne, hvilket skaber udfordringer i det daglige samarbejde. Derfor er en del af projektet dedikeret til samtaler mellem ledelsen og medarbejderne for at sætte fælles mål og forventninger.
Gennem hele forløbet vil der blive afholdt vidensdage med oplæg og øvelser om mental sundhed og trivsel. Disse dage skal give medarbejderne redskaber til at håndtere stress og skabe et støttende arbejdsmiljø.
Afslutningsdag med fokus på resultater
Når projektet nærmer sig sin afslutning, vil der blive afholdt en afslutningsdag, hvor alle deltagerne præsenterer deres resultater fra aktionslæringsprocessen. Her vil medarbejderne kunne dele deres erfaringer og indsigter, hvilket vil bidrage til en fælles forståelse og en styrket sammenhængskraft på skolen. Trivselsmålingen, der gennemføres ved projektets afslutning, vil give en indikation af, hvilke fremskridt der er gjort, og hvor der stadig er plads til forbedring.
Hele indsatsen involverer tre ledere og 28 medarbejdere og strækker sig fra primo maj 2024 til primo maj 2025.