Udflugt til museum ”FLUGT” og gåtur i naturen for hørehæmmede

Høreforeningen i Billund Kommune modtager en bevilling på 9.500 kr. fra Velliv Foreningen til et projekt, der sigter mod at skabe fællesskab og aktiviteter for hørehæmmede i aldersgruppen 40-70 år.

Velliv_Lokal trivsel.png

Høreforeningen i Billund Kommune

Syddanmark

Meningsfulde aktiviteter for hørehæmmede

Det kan være udfordrende at skabe meningsfulde aktiviteter for hørehæmmede, da det kræver særlige redskaber. Det er først og fremmest svært at finde steder og begivenheder, der imødekommer behovene hos denne målgruppe.

Dette er problematisk, da sociale aktiviteter bidrager til at bryde isolation og ensomhed. Derudover kan det fremme viljen og motivationen til selv at bevæge sig ud i hverdagen.

Projektet har derfor til formål at overvinde disse udfordringer ved at kombinere teknologi og frivillig arbejdskraft for at skabe en unik oplevelse, der er tilgængelig for alle.

Social interaktion og samvær

Projektet består af en udflugt til FLUGT-museet, hvor 4-6 frivillige vil bistå med at gøre oplevelsen tilgængelig for de hørehæmmede. Museet tilbyder skrivetolkning under besøget, og en guidet tur i naturen omkring museet vil gøre brug af halsteleslynger, der muliggør kommunikationen mellem guiden og deltagerne.

Derudover vil udflugten inkludere en fælles middag på Outrup Hotel. Her får deltagerne mulighed for social interaktion og samvær med ligesindede.

Udflugten, der finder sted d. 14. september 2023, er således skræddersyet til at imødekomme behovene hos de hørehæmmede.