Styrke og øge mental trivsel igennem helhedsorienteret smertehåndtering hos fibromyalgiramte

Region Midtjylland Fibromyalgi- & Smerteforeningen modtager en bevilling på 60.000 kr. fra Velliv Foreningen til en indsats rettet mod at udruste personer med fibromyalgi med mentale værktøjer til bedre at håndtere belastninger.

Velliv_Lokal trivsel.png

Region Midtjylland Fibromyalgi- & Smerteforeningen

2024 - 2024

Midtjylland

En støtte til fibromyalgiramte

Over 100.000 danskere lever med fibromyalgi og står over for sygdommens udfordringer hver dag. På trods af sygdommens udbredelse lider fibromyalgiramte under manglen på målrettede og effektive behandlingstilbud.

Dermed står mennesker med fibromyalgi ofte alene med deres udfordrende livsvilkår. Ensomhed og isolation er voldsomme mentale belastninger, der kan føre til psykiske følgeskader, som yderligere forværrer de fysiske konsekvenser af et liv med kroniske smerter og begrænsninger.

Formålet med projektet er derfor at udstyre mennesker med fibromyalgi med de nødvendige mentale redskaber til at stå stærkere i hverdagen og dermed forebygge en nedadgående spiral.

Online og fysiske møder

Indsatsen består af en indledende vurdering og efterfølges af et kickoff-møde med deltagere og undervisere. Derefter følger fire online-workshops med sparring og udvikling af personlige planer, hver med en personlig logbog for hver deltager, der fokuserer på deres egne ressourcer og behov. Her lærer deltagerne om de mentale aspekter af smertehåndtering og mestring i hverdagen.

I samarbejde med Din Sundhedsguide og en instruktør i mindfulness, vil deltagerne yderligere få adgang til ekspertise inden for sundhedscoaching og mindfulness. Projektet kombinerer således både online og fysiske møder, hvor deltagerne får mulighed for at udveksle erfaringer og støtte hinanden i et trygt miljø.

Det forventes, at 20 personer vil drage fordel af projektet, der løber fra april til september 2024.