Netværksgrupper for mennesker der har oplevet graviditetstab

Center for Infertilitet og Graviditetstab modtager en bevilling på 56.340 kr. fra Velliv Foreningen til et projekt, der sigter mod at styrke mental trivsel for kvinder, mænd og par, der har oplevet graviditetstab.

Velliv_Lokal trivsel.png

Dansk Center for Infertilitet og Graviditetstab (forening)

2024 - 2024

Hovedstaden

Fokus på mental trivsel efter graviditetstab

Ofte påvirkes både kvinden og manden betydeligt af at miste en ønsket graviditet. Følelser af sorg, skyld, skam, ensomhed, isolation samt belastningsreaktioner er ofte følger af graviditetstab.

Trods de betydelige belastninger, denne gruppe står over for, er der desværre en markant mangel på støtte og hjælp til rådighed i sundhedsvæsnet.

Der er derfor en stor efterspørgsel fra gruppen for tiltag, hvor de kan møde ligesindede og dele deres byrder. Det er netop dette, som projektet vil skabe.

Mestringsstrategier og gruppeterapi

Projektet vil omfatte gruppesessioner, hvor deltagerne vil modtage undervisning i mestringsstrategier, deltage i gruppeterapi og have mulighed for at åbne op og dele deres følelser og tanker med andre, der befinder sig i samme situation.

Her vil deltagerne have mulighed for at finde trøst, støtte og vigtige værktøjer til at håndtere deres sorg og udfordringer i forbindelse med graviditetstab.

Det forventes, at indsatsen vil kunne tilbydes til hele 60 deltagere. Programmet strækker sig over en periode fra d. 1/8 til d. 16/12 2024.