Meningsfyldte fællesskaber

Kirkens Korshærs Varmestue i Holstebro modtager en bevilling på 59.850 kr. for at fortsætte deres arbejde med at inkludere udsatte borgere i sociale fællesskaber. Projektet involverer frivillige og medarbejdere, der opsøger målgruppen i udsatte boligområder og inviterer dem til fællesskab og samvær.

Velliv_Lokal trivsel.png

Kirkens Korshærs Varmestue i Holstebro

2023 - 2024

Midtjylland

En opsøgende indsats

Kirkens Korshærs varmestue i Holstebro oplever en stigende tendens til social isolation og ensomhed blandt deres målgruppe af socialt udsatte.

Organisationen ser derfor et behov for en mere opsøgende indsats, hvor frivillige og medarbejdere aktivt opsøger målgruppen i deres lokalområde.

Målgruppen har ofte ikke overskud til at etablere netværk og skabe kontakt til andre. Projektet skal derfor kickstarte fællesskaber, som brugerne kan tilslutte sig eller forlade efter behov, så de bliver mindre forpligtende og lettere at opretholde.

Cykelture i udsatte boligområder

Varmestuen har tidligere fået støtte fra Velliv Foreningen til køb af en dobbelt-cykel/transportmiddel, som nu vil blive anvendt i det opsøgende arbejde. En socialfaglig medarbejder, en frivillig og en brugerfrivillig vil tage på cykelture i de udsatte boligområder for at invitere til fællesskab og samvær.

Cyklen vil være udstyret med kaffe, suppe eller sandwich for at skabe en fælles og imødekommende atmosfære.

Projektet forventer at skabe kontakt til 25-30 nye borgere og løber fra oktober 2023 til januar 2024.