Graviditetstab - lær at rumme svære følelser og mindske stress

Dansk Center for Infertilitet og Graviditetstab modtager en bevilling på 45.928 kr. fra Velliv Foreningen til et projekt, der skal udføre træning i compassion (TIC) til kvinder, der har oplevet en eller flere ufrivillige aborter.

Velliv_Lokal trivsel.png

Dansk Center for Infertilitet og Graviditetstab (forening)

2024 - 2024

Midtjylland

Støtte til kvinder ramt af ufrivillige aborter

Hvert år mister omkring 20.000 kvinder i Danmark en graviditet, og kvinder, der har gennemgået en eller flere aborter, står over for en øget risiko for stress, angst, depression og generel mistrivsel.

Selvom den mentale sundhed påvirkes betydeligt af at miste en ønsket graviditet, er den tilgængelige støtte og hjælp til kvinder i disse situationer meget begrænset. Sorg over tabet af en graviditet er uafhængig af graviditetens varighed, men i Danmark er der ikke adgang til psykologisk hjælp, hvis tabet sker før udgangen af den 19. graviditetsuge.

Man ønsker derfor gennem dette projekt, at tilbyde en struktureret hjælpeproces til kvinder, der har gennemgået graviditetstab.

8-ugers kursusforløb

Projektet består af et TIC-program, som er designet til at sikre, at kvinderne får den nødvendige hjælp til at genopbygge deres liv efter en ufrivillig abort. Over et 8-ugers kursusforløb, vil deltagerne deltage i ugentlige sessioner af 2 timers varighed.

Disse sessioner vil omfatte undervisning, diskussioner og gruppeøvelser, med hjemmearbejde mellem hver session. Der planlægges to kurser, hvoraf det ene afholdes fysisk i Århus, mens det andet foregår online, for at imødekomme behovene hos forskellige kvinder og deres geografiske placering.

I alt vil 40 kvinder have mulighed for at deltage i projektet, som forløber fra den 9. januar 2024 til den 28. juni 2024.