Fællesskab og mental sundhed for frivillige højtlæsere i BogSpiloppen

Foreningen BogSpiloppen modtager en bevilling på 60.000 kr. fra Velliv Foreningen til en indsats, der skal styrke fællesskabet og mindske ensomhed blandt de frivillige højtlæsere.

Velliv_Lokal trivsel.png

Foreningen BogSpiloppen

2024 - 2024

Midtjylland

Kamp mod ensomhed

I dagens samfund står mange frivillige læsere over for ensomhed, da deres arbejde ofte udføres isoleret uden for et traditionelt arbejdsfællesskab.

Mange af de frivillige er typisk personer uden for arbejdsmarkedet samt mennesker, der ikke får den sociale dosis i løbet af deres arbejdsdag.

Det er netop denne udfordring, som projektet ønsker at komme til livs ved at skabe flere sociale aktiviteter, der sigter mod at styrke fællesskabet blandt de frivillige.

Fastholdelse af frivillige

For at fastholde de frivillige og sikre deres trivsel, består projektet af, at afholde fælles arrangementer og caféer, hvor de kan mødes, sparre og udveksle materialer.

Foreningen BogSpiloppen har allerede en indsats for at bekæmpe ensomhed blandt frivillige læsere, men kan gennem dette projekt nu intensivere deres bestræbelser og nå ud til endnu flere.

I alt estimeres det, at 70 personer vil drage fordel af projektet, som løber fra den 1. januar 2024 til den 31. december 2024.