Fællesskab og mental sundhed for frivillige højtlæsere i BogSpiloppen

Foreningen BogSpiloppen modtager 50.000 kr. til en indsats, der har til formål at skabe en social frivilligkultur, hvor foreningens frivillige kan sparre med hinanden og danne sociale relationer.

Velliv Lokal Trivsel

Foreningen BogSpiloppen

Midtjylland

Socialt samlingspunkt

Mange af foreningens frivillige arbejder alene og har efterspurgt et sted hvor de kan mødes med de andre frivillige både for sparring og socialt samvær.

I takt med at BogSpiloppen for nyligt har fået adgang til lokaler, vil de gerne oprette et socialt samlingspunkt for deres frivillige, hvor de kan dele deres ideer og erfaringer med hinanden. Dette vil blive styret af en trivselskoordinator, der planlægger og agerer vært ved forskellige arrangementer.

Yderligere er det også vigtigt for BogSpiloppen, at deres frivillige føler sig som en del af et fællesskab, med en fælles passion; mange af de frivillige står uden for arbejdsmarkedet af forskellige årsager, og savner et naturligt arbejdsfællesskab.

Behov for fællesskab

Foreningen BogSpiloppen, tager ud til daginstitutioner hvor de frivillige læser højt for en lille gruppe børn, der har brug for mere højtlæsning. De arbejder for at styrke børnenes faglige, personlige og sociale kompetencer gennem læsning og understøttende aktiviteter en gang om ugen i en time ad gangen.

Selvom de frivillige er passionerede omkring arbejdet med børn og bøger, er det vigtigt for dem også at have et arbejdsfællesskab, hvor idéer og udfordringer kan udveksles, da de ofte kun har lidt, eller slet ingen, kontakt med andre voksne i deres frivillige arbejde. Det samme gælder de bogomdelere, der skifter bogpakker i børnehaverne.

BogSpiloppen vil nu imødekomme behovet for fællesskab, med en bevilling fra Velliv Foreningen.