Svømning for krigsveteraner

Frederikshavn Svømmeklub af 2017 modtager en bevilling på 14.150 kr. fra Velliv Foreningen til et projekt, der sigter mod at styrke både fysisk og psykisk sårede veteraner gennem svømmetræning og fællesskab.

Velliv_Lokal trivsel.png

Frederikshavn Svømmeklub af 2017

Nordjylland

En støtte til krigsveteraner

Man ønsker gennem dette projekt at skabe et inkluderende miljø, hvor veteraner kan finde støtte og fællesskab. Her vil man tage udgangspunkt i svømning, som det terapeutiske værktøj.

Idræt og svømning spiller en afgørende rolle i støtten af veteranernes reintegration fra militærtjeneste til civilsamfundet ved at facilitere opbygning af sociale netværk, hvilket øger livskvaliteten for den enkelte veteran.

Derudover fungerer svømning som en god ventil, der tilfører frisk luft til en udfordrende hverdag.

Fællesskab gennem svømning

Projektet prioriterer ikke kun fysisk aktivitet men også det sociale aspekt. Udover svømmetræning vil veteranerne nyde kaffe og kage i klublokalet efter hver session. Dette skaber en mulighed for at dele oplevelser og opbygge forbindelser med ligesindede.

Deltagerne vil gennemgå et specialdesignet program, hvilket ikke kun vil forbedre deres fysiske velvære, men også styrke deres mentale sundhed og livsindhold.

Projektet løber fra september 2023 til april 2024 med 15 deltagende veteraner.