Sammenhold og natur (veteraner)

VeteranCafe Køge modtager 50.000 kr. i bevilling fra Velliv Foreningen til at afhjælpe ensomhed blandt veteraner, ved at give dem en følelse af at være med i et fællesskab med ligesindede.

Velliv_Lokal trivsel.png

VeteranCafe Køge

2023 - 2023

Sjælland

En kommune med ca. 3.500 pårørende

Ifølge VeteranCafe Køge, bor der ca. 434 veteraner i Køge kommune, og hver af dem har omkring otte pårørende. Mange veteraner lider f.eks. af PTSD, hvilket også kan sætte sine spor hos den ramtes pårørende.

Ansøger og formand for VetranCafe Køge, Thomas Buus Kristensen, skriver: "Vi vil for de pårørende skabe et fællesskab, hvor de kan snakke med ligesindede om de dagligdagsproblemer der kan komme, i en familie med en udfordret veteran.".

Nu modtager VeteranCafe Køge en bevilling på 50.000 kr. fra Velliv Foreningen til at gennemføre denne indsats for caféens veteraner og de pårørende.

Shelterture, fiskeri og foredrag

Helt konkret skal indsatsen bestå af følgende aktiviteter:

- Sheltertur for caféens egne veteraner, hvor der tilbydes overnatning, madlavning og socialt samvær.
- Sheltertur i samarbejde med de fem nærmeste veterancaféer.
- Fiskeriarrangement for caféens egne veteraner.
- Fiskeriarrangement for caféens egne veteraner og deres pårørende.
- Foredrag om PTSD.
- Foredrag for de pårørende.

Alle aktiviteterne vil foregå i trygge rammer.

Indsatsen forventes at gavne ca. 125 mennesker og afvikles fra januar 2023 – december 2023.