RISE Empowermentforløb for kvinder og børn i socialt sårbare situationer

Foreningen CulturArte modtager en bevilling på 60.000 kr. fra Velliv Foreningen til en indsats, der sigter mod at styrke kvinder og deres børn i socialt sårbare situationer gennem et omfattende empowermentforløb. Formålet er at skabe indre bæredygtighed og øge trivslen blandt kvinderne og deres børn.

Velliv_Lokal trivsel.png

Foreningen CulturArte

2023 - 2024

Syddanmark

Afsluttet

Lokal trivsel

Behov for et udviklingsforløb

Projektets målgruppe er kvinder, der står udenfor det sociale fællesskab, eksempelvis fordi de er stressramte, lider af angst, eller er minoritetsetniske kvinder, som oplever ensomhed og isolation.

Foreningen CulturArte ser et behov for at samle disse kvinder og deres børn, da børnene som oftest er påvirket af deres mødres socialt sårbare situation.

Indsatsen giver målgruppen rammerne for at opnå mental og fysisk velvære i forbindelse med empowerpentforløbet RISE.

Et fællesskab gennem kreativitet og udvikling

RISE fungerer som et kombineret udviklingsforløb med fokus på ro, indsigt, socialt fællesskab og empowerment. Kvinderne tilbydes blandt andet fysisk bevægelse, fælles madlavning, samtalesaloner og coaching, mens børnene deltager i musikalske og kulturelle aktiviteter såsom musik, dans, teater og leg.

Frivillige fra foreningen samarbejder med professionelle fagfolk samt lokale aktører som Børns Voksenvenner og Røde Kors om at facilitere workshops i forløbet.

Forløbet afholdes to gange om ugen over en periode på otte uger fra den 1. oktober 2023 til den 30. april 2024. Forløbet forventes at kunne rumme op til 30 deltagere i alt.