MIG (Midt i Gigt) Netværksweekend

MIG – Midt i Gigt (Gigtforeningen) modtager en bevilling på 47.500 kr. fra Velliv Foreningen til en indsats rettet mod gigtramte i alderen 35-55 år samt deres pårørende.

Velliv_Lokal trivsel.png

MIG - Midt i Gigt (Gigtforeningen)

2023 - 2023

Hovedstaden

En støtte til gigtramte

Mange mennesker med en kronisk sygdom som gigt føler sig ofte ensomme og mistrives. Dette blev særligt tydeligt under corona-epidemien, hvor en undersøgelse i Gigtforeningens brugerpanel viste, at 37% følte sig ensomme, og hele 45% oplevede, at deres mentale trivsel og sindstilstand var dårlig.

Ofte påvirkes også de pårørende af sygdommen, og de ønsker at lære mere om sygdommen og indgå i fællesskaber med andre pårørende.

Man ønsker derfor med dette projekt, at hjælpe både gigtramte og deres pårørende med at skabe netværk og fællesskaber, så de sammen kan styrke deres mentale trivsel, bevare livskvaliteten og mestre de udfordringer, en kronisk gigtsygdom fører med sig.

Netværksweekend i Middelfart

Indsatsen består af en netværksweekend i Middelfart, centreret omkring mestring og mental trivsel. Med en interaktiv tilgang vil deltagerne få mulighed for at udforske relevante emner, stille spørgsmål og dele erfaringer med hinanden.

Fem frivillige, der selv lider af gigtsygdomme, vil agere værter og dele deres personlige historier. Desuden vil fagpersoner såsom reumatologer, psykologer og fysioterapeuter stå klar til at facilitere de svære samtaler om livet med en kronisk sygdom.

I alt vil 55 personer have mulighed for at deltage i indsatsen, som er planlagt til at finde sted fra den 3. november til den 31. december 2023.