Mere af Sct. Hans Have med hjælp fra haveværter og -nisser

Sct. Hans Have, et arbejdsfællesskab for personer i psykiatrien samt sårbare borgere med mentale sundhedsudfordringer, modtager en bevilling på 44.280 kr. fra Velliv Foreningen til et projekt, der sigter mod at nyskabe organiseringen af frivillige kræfter i haven.

Velliv_Lokal trivsel.png

Sct. Hans Have

2024 - 2024

Sjælland

Naturhave der skaber fællesskab

I 2023 integrerede man en naturhave i Sct. Hans Have med flere nye haverum, der tilbyder særlige sanse- og oplevelseskvaliteter. Arbejdsfællesskaberne i haven, som inkluderer en ansat gartner, frivillige og mennesker med psykiske lidelser, har med succes passet haven i mange år.

Den større have har mange arbejdsopgaver, og giver således mulighed for at invitere flere ind i fællesskabet. Dog kræver det en ny organisering, hvor flere frivillige tager en koordinerende rolle.

Gennem projektet vil man derfor forbedre havenes inkluderende arbejdsfællesskaber ved at implementere en mere effektiv og struktureret frivilligkoordinering. Dette skal også gavne flere psykisk syge, der bidrager til havens arbejde.

Bedre organisering for større inklusion

Projektet indebærer først og fremmest opstart og drift af en ny frivilligkoordinering, der vil starte med et rekrutteringsmøde og en fælles arbejdsdag.

Herefter vil seks hold af frivillige arbejde hver deres dag om ugen med havearbejde. Disse hold vil inkludere både koordinerende frivillige, "almindelige" frivillige og personer med psykisk sygdom.

Med en målgruppe på mennesker mellem 40-75 år, med eller uden psykisk sygdom, forventes projektet at nå ud til en bred vifte af mennesker i lokalsamfundet. I alt vil 50 deltage i indsatsen, der løber fra d. 1 januar 2024 til og med d. 30. november 2024.