Mental mestring og smertehåndtering for fibromyalgiramte

Region Hovedstaden Fibromyalgi- og Smerteforeningen modtager en bevilling på 60.000 kr. fra Velliv Foreningen til en indsats, som skal afhjælpe overbelastninger, ensomhed og isolation hos en gruppe kronisk syge mennesker.

Velliv_Lokal trivsel.png

Region Hovedstaden Fibromyalgi- og Smerteforeningen

2024 - 2024

Hovedstaden

En indsats mod overbelastning og isolation

Over 100.000 danskere lever med fibromyalgi. På trods af sygdommens udbredelse lider fibromyalgiramte ofte under mangel på effektiv hjælp, både når det kommer til psykiske og fysiske aspekter ved livet med en kronisk smertesygdom.

Hertil kommer den mentale nedslidning, som mange mennesker med fibromyalgi udsættes for. Målgruppen, som lever med konstant smerte, lider altså ikke kun fysisk, men er også i høj risiko for psykiske belastninger som ensomhed, tristhed og afmagt.

Indsatsen har således til formål at give målgruppen mulighed for at implementere redskaber og rutiner i deres hverdag for at forstærke mental trivsel og generelt velvære. Dette resulterer desuden i øget robusthed til at håndtere de udfordringer, de møder i deres dagligdag.

En tryg og støttende atmosfære

Projektet vil først og fremmest imødegå målgruppens udfordringer ved at facilitere workshops, der fokuserer på mental smertehåndtering og -mestring samt implementering af teknikker til dagligdagen.

Målet er at skabe et rum, hvor deltagerne kan finde støtte og værktøjer til at håndtere både de fysiske og psykiske aspekter af deres tilstand. Gennem en målrettet indsats forsøger projektet at skabe en tryg og støttende atmosfære, hvor deltagerne kan dele deres erfaringer og lære af hinanden.

Projektet, der løber over 6 måneder fra 1. maj til 31. oktober 2024, forventes at involvere omkring 20 deltagere.