Lokalt fællesskab for ensomme unge i Gribskov

Frivilligcenter & Selvhjælp Græsted modtager en bevilling på 60.000 kr. fra Velliv Foreningen for at fortsætte deres indsats mod ensomhed blandt unge i Gribskov.

Velliv_Lokal trivsel.png

Frivilligcenter & Selvhjælp Græsted

2024 - 2024

Hovedstaden

Aktive og sociale fællesskaber

I den seneste Sundhedsprofil fra 2021 i Gribskov Kommune fremgår det, at en af de mest iøjnefaldende resultater er, at den yngre del af befolkningen i Gribskov (16-34-årige) synes at have oplevet markant forværrede forhold på næsten alle områder.

Efter en tidligere vellykket støtteperiode fra Velliv Foreningen fortsætter Frivilligcenter & Selvhjælp Græsted derfor deres dedikerede arbejde med at bekæmpe ensomhed blandt unge i alderen 20-30 år i Gribskov.

Formålet med projektet er således at styrke de unges mentale sundhed og bekæmpe ensomhed ved at inkludere dem i aktive og sociale fællesskaber.

En bred vifte af sociale aktiviteter

Projektet vil støtte deres mødested, der afholdes hver anden uge og omfatter sociale aktiviteter såsom madlavning, brætspil, biografture, naturaktiviteter samt mindfulness og NADA-behandlinger.

De unge vil få større mod, føle sig mindre ensomme og mindre isolerede samt få trænet deres sociale færdigheder. Udover det vil gruppen åbne op for at indgå i endnu flere fællesskaber, hvilket vil bidrage til at bryde den sociale isolation.

Projektet forventes at gavne i alt 25 ensomme unge og strækker sig fra den 1. januar 2024 til den 31. december 2024.