Kunst | Samler

Virksomheden FO-Aarhus modtager 45.000 kr. til en indsats, der skal bekæmpe ensomhed blandt sårbare borgere gennem fælles kunstoplevelser.

FO-aarhus modtager fondstøtte fra Velliv Foreninge.jpg

FO-Aarhus

Midtjylland

2020

Indsatsen skal bekæmpe ensomhed blandt sårbare borgere ved at lancere en kunstpodcast med otte afsnit, der guider til fælles kunstoplevelser i byrummet i Aarhus. Derefter vil FO-Aarhus med deres samarbejdspartnere etablere fysiske og online fællesskaber, hvor deltagerne kan drøfte den oplevede kunst.

Kunst som et fælles tredje

Mange danskere oplever en følelse af tristhed og ængstelighed. Flere debuterer med angst og flere personer med psykiske lidelser oplever en forværring i deres symptomer. FO-Aarhus ønsker derfor at lave en indsats, der kan hjælpe sårbare mennesker, der kæmper med ensomhed, psykiske udfordringer, begrænset tilknytning til arbejdsmarkedet såvel som social kontaktflade, til at opleve kunst i byrummet og herigennem få kontakt til andre.

Formålet er at få mennesker til at tale sammen på baggrund af kunstoplevelser i Aarhus. Kunsten tilbyder oplevelse og refleksion, og kan være et fælles tredje, som bringer mennesker sammen, online eller gennem fysiske møder.

FO-Aarhus vil først lave en kunstpodcast med otte afsnit, der guider til kunst i byrummet i Aarhus. De vil skabe kontakt til målgruppen via forskellige samarbejdspartnere, som til dagligt arbejder med denne målgruppe. Podcasten bliver tilgængelig for målgruppen, og uploades på samtlige lyd-platforme. Derefter vil FO-Aarhus med deres samarbejdspartnere etablere fysiske og online fællesskaber, hvor deltagerne kan drøfte den oplevede kunst.

Både fysiske og online fællesskaber

Projektet har til formål at hjælpe mennesker, der kæmper med angst og depression eller som oplever ensomhed og har svært ved at opsøge aktiviteter og fællesskaber. Aktiviteter giver oplevelser og nye inputs, mens fælleskaber modvirker ensomhed - den mentale trivsel styrkes. Det er afgørende at opleve fællesskab med andre.

Projektet vil desuden skabe grupper, der afhjælper stigende isolation og ensomhed, også som følge af COVID-19. Derfor vil der etableres online fællesskaber på Messenger og Skype. Samtidigt vil der bliver oprettet fem samtalegrupper à 10-20 deltagere, der kan mødes fysisk. På den måde vil kunsten være et fælles tredje, som bringer mennesker sammen, online eller gennem fysiske møder.

Velliv Foreningen støtter indsatsen med 45.000 kr.