Job på trods: En podcast om livet på kanten af arbejdsmarkedet

TeamArbejdsliv ApS vil producere en række podcast-udsendelser i samarbejde med Handikap Idrættens Videnscenter. Formålet med podcasten er at undersøge livet på kanten af arbejdsmarkedet for mennesker med psykiske- eller fysiske lidelser og handicap. Velliv Foreningen støtter indsatsen med 49.999 kr.

podcast-2659480_1280.png

TeamArbejdsliv ApS

2019 - 2019

Sjælland

Projektet vil sætte fokus på det danske arbejdsmarkeds rummelighed og på det at være psykisk sårbar og/eller handicappet på arbejdsmarkedet.

","blocks":{"contentData":[],"settingsData":[]}}

Generel folkeoplysning om syge på arbejdsmarkedet

Personer med psykiske- eller fysiske lidelser og handicap er særligt udsatte på arbejdsmarkedet, og de har ofte mange bekymringer om deres situation på arbejdsmarkedet. TeamArbejdsliv ApS vil derfor, i samarbejde med Handikap Idrættens Videnscenter, producere en række podcast-udsendelser, der undersøger livet på kanten af arbejdsmarkedet for mennesker med psykiske- eller fysiske lidelser og handicap. Der vil i alt blive produceret seks podcasts med temaer som: Familiens betydning, mødet med autoriteter, mental robusthed, betydning af arbejdsidentitet, fokus på rettigheder og det inkluderende arbejdspladsforløb. Projektets formål er, at viden fra podcasten skal bidrage til general folkeoplysning. Indsatsen er derfor målrettet faglige repræsentanter, der rådgiver om arbejdsliv, sagsbehandlere, faglige konsulenter, virksomheder og andre personer med interesse for mentale sundhedsudfordringer knyttet til rummelighed og livet på kanten af arbejdsmarkedet.

Fokus på viden og debat

Podcasten vil blive produceret af fagpersoner indenfor journalistik, kulturgeografi og arbejdsmiljø i tæt samarbejde med fagpersoner. Podcasten vil desuden inddrage arbejdspladser, individer og eksperter, hvilket skaber et bredt samarbejdsgrundlag. Podcasts med både personfortællinger og ekspertviden har været brugt meget de seneste år, så projektet skriver sig ind i en trend på social- og sundhedsområdet med gode resultater til følge. Desuden er podcastmediet i rivende udvikling, som kan nå en bred lytterskare. Podcasten vilhave fokus på at øge forståelsen for en gruppe på kanten af arbejdsmarkedet, der er særligt udsatte. Endvidere vil indsatsen udbrede viden om, hvad det gør ved den mentale sundhed at være på kanten af arbejdsmarkedet. Målet er både at udbrede viden om problemstillingen samt at skabe debat om emnet. Eftersom indsatsen er målrettet en særlig udsat gruppe, der er ekstra sårbare i relationen til arbejdsmarkedet, kan projektet sandsynligvis medvirke til at nedbryde barrierer for denne målgruppe. Velliv Foreningen støtter indsatsen med 49.999 kr.