Gruppeforløb for pårørende til børn med en spiseforstyrrelse

SULT-akademiet Danmark modtager 50.000 kr. til at afholde et forløb for 50 pårørende til børn med spiseforstyrrelser i Nordvestjylland.

sultakademiet.jpg

SULT-akademiet Danmark

Nordjylland

2020

Forløbet vil indeholde et foredrag, to workshops og tilbud om grupperådgivning. Derudover vil der være individuel rådgivning for dem, der har brug for det.

En ændret hverdag fuld af bekymringer

Det kan være mentalt udfordrende for forældre at være pårørende til børn med spiseforstyrrelser. SULT-akademiet Danmark arbejder for at forbedre vilkårene for personer, der lider af en spiseforstyrrelse og deres pårørende. Meget af ansvaret for behandlingen af børn og unge med spiseforstyrrelser ligger hos forældre, hvilket medfører at forældrene også har øget risiko for at udvikle mental mistrivsel, f.eks. stress, angst, depression, ensomhed eller lignende. Dette skyldes de mange bekymringer og den ændrede hverdag, som den pårørende har et øget ansvar for. Derfor vil SULT-akademiet lave et gruppeforløb, hvor pårørende møder andre pårørende. Det har en stor betydning at møde andre, der er i samme situation som en selv, og det kan være yderst gavneligt at få nogle konkrete værktøjer til håndteringen af de bekymringer, der fylder i hverdagen.

En særligt såbar målgruppe

Tilbuddet er målrettet pårørende eller forældre bosat i Nordvestjylland, som ønsker at værne om deres egen mentale trivsel i en tid, hvor der er en spiseforstyrrelse i familien. Målgruppen er derfor primært forældre til teenagebørn med spiseforstyrrelser. SULT-Akademiet er et relativt nystartet initiativ i Danmark, men det bygger på længere tids erfaring fra Villa SULT - Institut for spiseforstyrrelser i Norge. Askovhus, der har mange års erfaring med rehabilitering af spiseforstyrrelsesramte i Danmark, sidder med i bestyrelsen for SULT-Akademiet og ligeledes gør andre relevante parter. Organisationen er derfor solid, og de fire undervisere, der skal facilitere forløbet, er meget kvalificerede. Det er derfor en yderst relevant og sympatisk indsats, der har til hensigt at gavne en særlig sårbar gruppe pårørende. Derfor støtter Velliv Foreningen projektet.