Foredrag og debatarrangementer om psykisk sygdom, recovery, mental sundhed og livet som pårørende

Bedre Psykiatri Odense modtager en bevilling på 25.615 kr fra Velliv Foreningen til et projekt, der fokuserer på at støtte pårørende til personer med psykiske sygdomme og samtidig oplyse mennesker, der ønsker at forstå mere omkring mental sundhed.

Velliv_Lokal trivsel.png

Bedre Psykiatri Odense

2024 - 2024

Syddanmark

Lokal trivsel

Oplysning og sammenhold

Hvert tiende dansker har en psykisk sygdom, og hver tredje voksne dansker betragter sig selv som pårørende. Cirka 600.000 af dem føler sig enten dele eller meget belastet af det.

Psykiske sygdomme og udviklingsforstyrrelser er stadig tabubelagte, hvilket lægger en ekstra byrde på dem, der er syge, og deres pårørende. Viden og åbenhed er derfor afgørende for at lette livet for de ramte og deres pårørende.

Projektet har derfor til hensigt at arrangere en række foredrag og oplæg, der dækker psykiske diagnoser, behandlingsmuligheder og strategier for pårørende.

Styrkelse af pårørendes trivsel

Arrangementerne vil blive præsenteret af en mangfoldig gruppe talere, der inkluderer både fagpersoner, pårørende og personer, der selv har erfaring med psykiske sygdomme. Målet er ikke kun at oplyse, men også at skabe et stærkt fællesskab og støtte netværk for dem, der står tæt på personer med psykiske udfordringer.

En stor del af projektets formål er således at styrke pårørendes trivsel. Ved at tilbyde viden, værktøjer og en platform for deling af erfaringer håber man at lette byrden for dem, der står i en støtteposition. Samtidig stræber man efter at bekæmpe tabuet omkring psykiske sygdomme ved at sprede oplysning og forståelse.

Projektet sigter mod at nå ud til 360 deltagere og forløber fra den 1. januar 2024 til den 31. december 2024.