Skriveværksted for pårørende til mennesker med psykisk sygdom

Bedre Psykiatri Odense modtager 20.000 kr. til at oprette et skriveværksted for pårørende til mennesker med psykisk sygdom.

Bedre Psykiatri Odense modtager bevilling fra Velliv foreningen'.jpg

Bedre Psykiatri Odense

2021 - 2022

Syddanmark

Lokal trivsel

Forebygge angst og depression

Bedre Psykiatri Odense modtager en bevilling fra Velliv Foreningen til at oprette et skriveværksted for pårørende til mennesker med psykisk sygdom.

Projektets formål er at forebygge stress og depression hos pårørende til personer med psykisk sygdom, da de pårørende er under psykisk belastning pga. udfordringerne hos den person, der står dem nær.

Skriveværkstedet består af et kursusforløb à fem gange tre timer, hvor deltagerne lærer metoder og værktøjer med henblik på at forfatte om deres oplevelser som pårørende. Når forløbet er afsluttet, samles deltagernes bidrag i en publikation.

Fortælle sin egen historie

Projektets målgruppe er pårørende til mennesker med psykisk sygdom bosat på Fyn, da det er en målgruppe, som kan møde svære udfordringer i forbindelse med den næres psykiske sygdom. De kan have brug for rum til at fortælle deres egen historie og til at spejle sig i andre, der har haft lignende oplevelser, og det skal indsatsen imødekomme.

Narrativ metode er veldokumenteret i forhold til at give skribenten indsigt og overblik over sygdomsforløbet hos deres nære med psykisk sygdom, og til at forstå hvordan det har påvirket den pårørendes eget liv og få bearbejdet følelser og oplevelser.

Forløbet bliver varetaget af to undervisere i skrivning, som kommer fra et forlag.