Familiefællesskab for sårbare familier i Aarhus Kommune

KFUM’s Sociale Arbejde modtager 45.000 kr. i bevilling fra Velliv Foreningen til et projekt, som skal hjælpe sårbare børnefamilier ind i fællesskaber. Disse familier er kendetegnet ved at have liv præget af misbrugsproblemer, dårlig økonomi, psykiske lidelse og/eller dårlig livsstil.

Velliv_Lokal trivsel.png

KFUM's Sociale Arbejde

2022 - 2023

Midtjylland

Sårbare børnefamilier i Aarhus Kommune

KFUM’s Sociale Arbejde tilbyder hjælp, støtte og omsorg til børn, unge og voksne i socialt udsatte livssituationer. I Aarhus Kommune, har foreningen oplevet at flere udsatte børnefamilier har brug for hjælp.

Ansøger og projektmedarbejder hos KFUM’s Sociale Arbejde, Rebecca Rosengaard, skriver: "Udsatte børnefamilier, som er målgruppen for dette projekt, er kendetegnet ved at have den højeste forekomst af overvægt blandt børn og unge, og derudover bærer familielivet præg af systemkontakt, psykiske lidelser, højt konfliktniveau i nære relationer, dårlig økonomi og misbrugsproblemer. Der er altså en lang række familier i Aarhus Kommune, hvor dette er virkeligheden, og for den enkelte familie fører de her beskrevne problematikker i høj grad til både psykisk og fysisk mistrivsel.".

Derfor modtager KFUM’s Sociale Arbejde nu 45.000 kr. i bevilling fra Velliv Foreningen til en indsats målrettet udsatte børnefamilier i Aarhus Kommune.

Familieklub for sårbare børnefamilier

Projektet som Vellivfonden støtter er en familieklub, som skal samle sårbare børnefamilier i et fællesskab med hinanden. Det skal foregå som et ugentligt, fællesskabsdannende initiativ. Hver uge mødes de deltagende familier til et fælles måltid. Herefter tilbydes der aktiviteter for børnene, samt samtalebaserede oplæg for forældrene. Hvert møde afsluttes med at familierne får madvarer og suppe med hjem, så den kommende uges måltider bliver lidt lettere at overskue.

Målet med de ugentlige møder er at støtte, fremme og udvikle socialt sårbare forældres kompetencer og evner til at involvere og engagere sig i deres børns liv. Derudover skal maddelen bidrage til at familierne får bedre madvaner, og at de desuden kan ændre den stigmatisering som kan ramme et barn, der gang på gang har en dårlig, eller ingen, madpakke med i skole.

Det forventes af projektet forløber over to år, og at ca. 25 vil deltage.