Fællesskab på Guldhøj

Foreningshuset Guldhøj modtager en bevilling på 48.250 kr. fra Velliv Foreningen til en indsats, der skal bekæmpe ensomhed i Ringe og omegn.

Velliv_Lokal trivsel.png

Foreningshuset Guldhøj

2023 - 2024

Syddanmark

En indsats mod ensomhed i Ringe

Foreningshuset Guldhøj vil gøre en indsats for at bekæmpe ensomhed i Ringe og omegn. Ringe er en stationsby med begrænset kulturliv og dyre offentlige transportmuligheder. Byen har mange borgere, der holder sig hjemme på grund af begrænsede sociale aktiviteter.

For at tackle udfordringerne med ensomhed blandt lokalbefolkningen planlægger Foreningshuset Guldhøj fem fællesspisninger med efterfølgende underholdning. Fællesspisningsarrangementerne vil finde sted lørdage fra kl. 12-16, og der vil være en lille overkommelig egenbetaling.

Frivillige fra foreningshuset vil stå for det praktiske, og der vil være en tovholder tilknyttet for at sikre, at arrangementerne glider glat.

Inklusion for borgerne

Målgruppen for denne indsats er bred og inkluderer enlige, pensionister i alle aldre, nytilflyttede og generelt mennesker uden et stort netværk. Disse arrangementer vil fungere som en værdifuld mulighed for dem, der ofte ser frem til en weekend uden kontakt med andre.

Ved at skabe et rum for fællesskab og underholdning håber Foreningshuset Guldhøj at bryde den sociale isolation, mange i lokalsamfundet oplever.

Indsatsen er planlagt til at løbe fra september 2023 til marts 2024 med det mål at glæde mindst 100 borgere i Ringe og omegn.