Fællesskab for Beboere

AsylSyd Center Hviding modtager en bevilling på 60.000 kr. fra Velliv Foreningen til et projekt, der har til formål at skabe et fællesskab og et frirum for beboere på asylcenteret gennem madlavning og sociale aktiviteter.

Velliv Lokal Trivsel

AsylSyd Center Hviding

2023 - 2024

Syddanmark

Et inkluderende miljø

Målgruppen er beboere på asylcenteret, bestående af familier, singlemænd og kvinder i alle aldre. Fælles for dem alle er, at de venter på deres fremtid. Mange af dem har ikke lært at lave mad - og slet ikke i et køkken.

Formålet med projektet er derfor at skabe et inkluderende miljø, hvor beboerne kan lære af hinanden og opleve glæden ved fællesskab og madlavning.

Det er også meningen, at de skal lære om kostplaner og sundhed, hvordan de skal handle ind, hvor de finder tilbud, og hvordan de får de rigtige varer for de penge, de har til rådighed.

Madlavning og udflugter

Projektet vil facilitere ugentlige madlavningsaktiviteter, hvor ti forskellige beboere mødes for at tilberede måltider sammen. Udover madlavning vil der også være månedlige udflugter til forskellige steder som bondegårde, gartnerier og indkøbscentre, der introducerer beboerne til dansk kultur og samfundsliv.

Desuden vil et syværksted give mulighed for kreative aktiviteter som syning af grydelapper og forklæder, hvilket bidrager til fællesskabet.

Projektet forventes at gavne op til 150 beboere på AsylSyd Center Hviding og forløber fra den 1. december 2023 til den 29. november 2024.