Lokalt samvær om international madlavning

Foreningen Dansk Socialarbejde modtager 43.720 kr. til at lave et fysisk fællesskab for ensomme borgere i Aarhus.

Velliv_Lokal trivsel.png

Foreningen Dansk Socialarbejde

2022 - 2022

Midtjylland

Fællesskab gennem madlavning

Foreningen Dansk Socialarbejde modtager en bevilling fra Velliv Foreningen til at skabe et fysisk fællesskab for ensomme borgere i Aarhus via fælles madlavning.

I projektet inkluderes en international vinkel, hvor lokale beboere og ernæringseksperter vil undervise i madkultur fra andre lande, hvorefter deltagerne sammen skal lave madretterne og spise sammen.

Gennem fælles madlavning og inspiration fra andre lande har fællesskaberne til formål at skabe nye sociale kontakter og opbygge selvværd for den enkelte.

Ud af ensomheden

Projektets målgruppe er voksne og unge over 20 år, som oplever ensomhed og social isolation på baggrund af f.eks. ledighed, svære økonomisk situationer, psykiske udfordringer og lignende.

De frivillige vil fortælle om sociale netværk, om hvordan man kan komme ud af ensomhed og social isolation, og de vil motivere deltagerne til at fortsætte i sociale fællesskaber efterfølgende.

Projektet løber over 4 måneder, og det forventes, at 240 personer vil få glæde af projektet, hvoraf 30 personer har mulighed for at deltage ved hvert arrangement.