Et stærkt og inkluderende fællesskab for mænd

SIND Rådgivning modtager en bevilling på 60.000 kr. fra Velliv Foreningen til et projekt der sigter mod at etablere en mandegruppe samt rådgivnings- og samtaleforløb for enlige og ensomme mænd over 30 år i Aarhus-området.

SIND Rådgivning

SIND Rådgivning

2023 - 2024

Midtjylland

Fokus på mænds trivsel

Forskning viser, at ensomhed og isolation ikke blot er smertefulde i sig selv, men også har konsekvenser for både det fysiske og psykiske helbred. Opretholdelse af god sundhed, både fysisk og psykisk, kræver, at vi har nogen, der er opmærksomme på os, og som vi deler vores liv med.

SIND Rådgivning ønsker derfor gennem dette projekt at skabe en støttende ramme for enlige mænd, der føler sig ensomme og isolerede og som står overfor udfordringer som arbejdsløshed, kort uddannelse og generel ensomhed.

Projektet består af at facilitere en mandegruppe og tilbyde individuel rådgivning og samtaleforløb til denne målgruppe.

Tematiske mødegange

Hver mødegang vil fokusere på temaer som ensomhed, venskaber, maskulinitet, grænser og helbred. Gruppelederen, udover terapeutiske kvalifikationer, vil også have erfaring inden for outdoor aktiviteter.

Dette åbner op for inddragelse af naturen som et bærende element i indsatsen, hvor mændene kan samles om et fælles tredje. Med møder hver anden uge vil gruppelederen facilitere gruppen en gang om måneden, mens de øvrige mødegange vil være selvorganiserede selvhjælpsgrupper med løse dagsordener, hvor mændene kan dele erfaringer og støtte hinanden.

Projektet vil strække sig fra oktober 2023 til slutningen af december 2024, og man forventer, at 60 mænd vil drage fordel af indsatsen.