Nyhed 12.11.2020

Velliv Foreningen styrker mental sundhed med et nyt uddelingsudvalg

På et virtuelt repræsentantskabsmøde den 12. november blev det vedtaget at nedsætte et uddelingsudvalg i foreningen.
Panel repræsentantskabsmøde nov20

Det nye uddelingsudvalg skal fremover behandle alle de mindre lokale donationer inden for indsatsområde 1, hvor maksimumbevillinger er på 50.000 kr. pr. ansøgning. Desuden skal udvalget, sammen med en række eksterne eksperter, behandle ansøgningerne til Danmarks Mentale Sundhedsdag hvert år i oktober, hvor der i 2020 var 1.075 ansøgninger.

Nedsættelsen af et uddelingsudvalg er et forslag fra foreningens bestyrelse, der med udvalget ønsker at styrke repræsentantskabets rolle og det lokale engagement i forbindelse med det arbejde, der er knyttet til de almennyttige aktiviteter.

- Med det nye udvalg engagerer vi i endnu højere grad repræsentantskabet, som rigtig gerne vil involveres yderligere i vores aktiviteter for mental sundhed lokalt. Samtidig er det også med til at styrke medlemsdemokratiet og medlemsengagementet i foreningen, siger formand for Velliv Foreningen Peter Gæmelke.

Vælges på regionale digitale møder

Det nye uddelingsudvalg vil være sammensat af fem repræsentantskabsmedlemmer og et bestyrelsesmedlem, som er formand for uddelingsudvalget.

Udvalgsmedlemmerne skulle have været valgt på repræsentantskabsmødet, men da mødet blev afviklet digitalt, bliver det i stedet på regionale digitale møder for regionernes respektive repræsentanter og med regionens bestyrelsesmedlemmer som værter. Møderne skal være afviklet inden den 3. december. Udvalgets forretningsorden skal formelt godkendes af repræsentantskabet i foråret 2021, og derefter kan de seks nye medlemmer trække i arbejdstøjet.