Nyhed 6.02.2019

Velliv Foreningen indgår i samarbejde om kåring af Danmarks Sundeste Arbejdsplads

I to år har Dansk Firmaidrætsforbund, Dansk Erhverv og Forsikring & Pension i samarbejde kåret Danmarks Sundeste Arbejdsplads – Initiativprisen, og i 2019 sker det sammen med Velliv Foreningen. Det handler om at dele de gode historier om sundhed og trivsel på arbejdspladsen. Her kan alle arbejdspladser være med.
Danmarks Sundeste Arbejdsplads

”Velliv Foreningen har til formål at fremme den mentale sundhed i arbejdslivet. Kåringen af Danmarks Sundeste Arbejdsplads har allerede vist vejen og sat sundhed i arbejdslivet på dagsordenen. Vi glæder os til at være med til at finde de bedste eksempler fra hele landet og hjælpe med at gøre dem synlige for alle med interesse i mental sundhed – særligt i arbejdslivet,” siger Lars Bo Pedersen, programchef i Velliv Foreningen.

Nye muligheder

Danmarks Sundeste Arbejdsplads – Initiativprisen har i flere år indsamlet et væld af initiativer, der øger den mentale trivsel på arbejdspladserne i Danmark igennem en bred palette af sundhedsinitiativer. Med Velliv Foreningens ankomst i partnergruppen bliver det muligt at få endnu flere af de mange initiativer ’ud at leve’. Bl.a. vil der blive arrangeret en inspirationstur, hvor ildsjæle fra andre arbejdspladser kan besøge de bedste arbejdspladser og dermed mærke initiativerne på egen krop.

På turen får deltagerne et indblik i mental trivsel på andre arbejdspladser, forandringsledelse, igangsættelse af aktiviteter, stresshåndtering samt mere.

”Man kan ofte få utrolig meget ud af at se på, hvordan andre gør tingene. Det kan give inspiration til at se på ens egen virksomhed og se, hvordan man kan gøre tingene anderledes og bedre. Ingen virksomheder er ens, så det handler om at finde og søsætte de aktiviteter, som passer bedst til medarbejdernes og virksomhedens behov,” siger Katrina Feilberg Schouenborg, sundhedspolitisk fagchef i Dansk Erhverv.

Sundhed på arbejdspladsen gavner den enkelte medarbejder, den enkelte arbejdsplads og samfundet som helhed, da bedre trivsel på arbejdspladsen giver mere glæde, mindre sygefravær og produktive medarbejdere.

”På samfundets og vores egne vegne i branchen er vi interesserede i, at alle holder sig sunde og raske i deres arbejdsliv. Via konkurrencen vil vi få alle gode sundhedsinitiativer på arbejdspladserne til overfladen, så man kan blive inspireret af hinanden, ikke mindst i forhold forebyggelse af mental sundhed,” siger Karina Ransby, underdirektør i Forsikring & Pension.

Alle kan være med til at indstille gode initiativer og stemme om, hvilken arbejdsplads der har skabt det sundeste initiativ.

”Vi ønsker at understrege og eksemplificere, hvordan kollegamotion er et middel til at øge sammenholdet, trivslen og dermed den mentale sundhed på arbejdspladsen. I forhold til sidste år vil inspirationsturen være en fornyelse og en sjov måde at få ny viden og inspiration på. Det handler kort og godt om at dyrke sammenholdet på arbejdspladsen,” fortæller Peder Bisgaard, formand hos Dansk Firmaidrætsforbund.

Danmarks Sundeste Arbejdsplads – Initiativprisen 2019 er et samarbejde mellem Forsikring & Pension, Dansk Erhverv, Dansk Firmaidrætsforbund og nu Velliv Foreningen.