Nyhed 7.09.2022

Ledere blev klædt på til dialog om stress og trivsel

Arbejdsglæden har fået et stort nøk opad i Tømrerfirmaet Jørgen Sørensen i Viborg. Det sidste år er lederne blevet klædt på til at tage dialogen om stress og trivsel.
_MG_9745r2.jpg

Mobning, konflikter og stress. Det er nogle af de emner, som håndværkerne i Tømrerfirmaet Jørgen Sørensen taler om på deres dialogmøder i skurvognene. Møderne er et resultat af et 1-årigt projekt om trivsel, som tømrerfirmaet har modtaget støtte til fra Velliv Foreningen.

Ifølge Mette Krogh, som er firmaets administrationschef, har projektet gjort en kæmpe forskel.

"Nu tør vi snakke om ledelse. Vi står ikke længere alene med tingene, og vi ved, hvordan vi skal tage dialogen og spørge ind til de svære emner. Og medarbejdernes respons til lederne har faktisk været: Hvor er det fedt, I spørger!"

Hos tømrerfirmaet oplever de, at god ledelse får mere og mere betydning for de ansatte. Medarbejderne vil have en dygtig leder, som lytter og giver medbestemmelse, og det kan være nøglen til at tiltrække og fastholde dygtige håndværkere.

Ifølge Mette Krogh har ét af de vigtigste tiltag været de nye skurvogns-dialoger. Her samler lederen en lille gruppe medarbejdere, som arbejder sammen i hverdagen eller har samme typer opgaver. Lederen er blevet trænet af en ekstern psykolog i at styre dialogen og stille en række spørgsmål – også de svære.

Tilbagemeldingen fra både ledere og medarbejdere er, at den type samtaler gør en stor forskel for at skabe et bedre arbejdsmiljø og løse konflikter. Administrationschef, Mette Krogh, uddyber:

"Det har været grænseoverskridende for flere af lederne at stå for dialogerne. Men det har også givet dem en kæmpe succesfølelse bagefter. Vores ledere kan deres håndværk, men de kan ikke nødvendigvis ledelses-håndværket, og det vil vi gerne styrke dem i."

At projektet har haft effekt, er tydeligt i den årlige trivselsmåling. Her er tallene for samarbejde i virksomheden markant bedre i år end sidste år. Mette Krogh forklarer:

"Det sidste år har medarbejderne oplevet, at de er blevet lyttet til. Nogle udfordringer er sat i tale, og nogle vaner er blevet brudt. Jeg er overrasket over, hvordan en relativt lille indsats kan få så stor betydning".

Fakta om Tømrerfirmaet Jørgen Sørensen

Tømrerfirmaet Jørgen Sørensen har siden 1988 løst opgaver med alt fra mindre tømreropgaver hos private til store erhvervsbyggerier. I dag tæller virksomheden over 50 medarbejdere, der løser opgaver i det meste at Midtjylland med udgangspunkt i Viborg.