Nyt fra coronaforskningen

Velliv Foreningen har støttet tre forskningsprojekter i forbindelse med corona-nedlukningen. Forskerne er ved at have de første resultater klar - et af projekterne har netop udgivet deres 2. delrapport. Få et overblik over aktiviteterne her.

Kvalitative interviews med fem brancher

Forskningsprojekt på Aalborg Universitet med Thomas Bredgaard som projektleder, der dokumenterer, studerer og analyserer begivenhedens betydning bredt i et arbejdshistorisk- og samfundsmæssigt perspektiv. De interviewede grupper er: sygeplejersker, skolelærere, butiksansatte, folk i liberale erhverv (advokat, konsulent, ejendomsmæglere), hotel- og resturationsansatte. Velliv Foreningen støtter projektet med 3 millioner kr.

Delrapport 1 3. juli 2020

Delrapport 2 20. januar 2021

Fra 2. delrapports konklusion

"Et fællestræk for alle fem faggrupper er at arbejdslivet med restriktioner er et arbejdsliv med omskiftelighed, uforudsigelighed, krav til forandringsparathed og med stor travlhed. Det var på den måde mere enkelt at nedlukke arbejdspladserne end at genåbne dem... Coronaen har udfordret og forandret det traditionelle arbejdspladsfællesskab. Det gælder både relationerne mellem ledere og medarbejdere, relationerne mellem medarbejdere og relationerne til det ”fælles tredje” (kunder, patienter eller elever i dette
tilfælde)."

2. del indeholder desuden et kort gennemløb af andre europæiske og danske undersøgelser under corona-pandemien.

Omtale af projektets resultater

Radio 4

Lyt til radioudsendelse Kraniebrud på Radio 4

Vores arbejdsliv er som så meget andet blevet voldsomt påvirket af corona-epidemien. I afsnittet bliver vi klogere på hvad der egentlig skete, for der er stor forskel på en tjener, en lærer og en butiksmedarbejders oplevelse.

TV2 Nord

Se tv-program med deltagere fra forskellige brancher

Dokumentaren "Da coronaen stjal vores job" på TV2 Nord.

Trivsel under corona

Et projekt under Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø (NFA) med forsker Malene Friis Andersen i spidsen, undersøger krisens indvirkning på arbejdsfællesskabet på arbejdspladserne. 116 medarbejdere og ledere er interviewet. Velliv Foreningen støtter projektet med 2,5 mio. kr.

Værktøjer udviklet som en del af projektet

Besøg hjemmesiden med konkrete værktøjer

coronatrivsel.dk udspringer af forskningsprojektet, og tilbyder både råd og samtaleværktøjer til både hjemmearbejdende og arbejdspladser med fremmøde.

Omtale af projektets resultater

Hvordan går det egentligt

Statens Institut for Folkesundhed, Syddansk Universitet har fået 2.653.010 kr. til et kvantitativt forskningsprojekt der skal undersøge, hvordan COVID-19-pandemien og ændringer i levevilkår under pandemien påvirker danskernes mentale sundhed. Spørgeskema er i efteråret 2020 udsendt til 14.000 danskere på 15 år eller derover. Lau Caspar Thygesen er projektleder, og forskerne er nu i fuld gang med at knække tallene.