Minikursus for ledere online

Partnerskabet ’Sammen om mental sundhed’ har med støtte fra Velliv Foreningen udviklet et nyt online minikursus i mental sundhed for ledere.

partnerskab mental sundhed.jpg

Partnerskabet ’Sammen om mental sundhed’ har med støtte fra Velliv Foreningen udviklet et nyt online minikursus for ledere i mental sundhed. Målet er at give inspiration til, hvordan man som leder kan forebygge blandt andet stress, angst og depression blandt sine medarbejdere.

Den primære målgruppe for kurset er ledere fra SMV’ere, dvs. ledere på arbejdspladser med op til 250 ansatte, men kurset er åbent for alle ledere. Kurset retter sig også mod ledere, som ikke har en teoretisk ledelsesmæssig ballast, ikke nødvendigvis har gennemført en lang uddannelse eller været på lederkursus. Tekst og indhold i kurset er derfor letlæselig, så det er nemt at gå til for ledere, som ikke er vant til at læse tunge teoretiske tekster. Der er også fokus på handlingsrettede anvisninger og værktøjer til disse.

Kurset består af seks moduler, som indeholder faktaark, videoer (m. 4-6 min), konkrete værktøjer, multiple choice-spørgsmål og refleksionsspørgsmål.

Det tager cirka 20-30 min. pr. modul fra modul 3-6, de to andre tager maks. 10 min. Modulerne kan tages individuelt og uafhængigt af hinanden, og man behøver ikke at gennemgå hele kurset samtidig, men det kan eksempelvis spredes over en uge.

Partnerskabet Sammen om Mental Sundhed

Partnerskabet ’Sammen om mental sundhed’ ledes af Sundheds- og Ældreministeriet. Komiteen for Sundhedsoplysning har sekretariatsfunktionen i samarbejde med Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø og kommunikationsbureauet Operate. ’Sammen om mental sundhed’ er et bredt partnerskab på tværs af sundheds- og beskæftigelsesområdet, som dækker både det private og offentlige arbejdsmarked.