Nyhed 3.11.2021

Godt Smil investerer i smilet hos de ansatte

Godt Smil vil ikke kun sikre smilet hos kunderne, men også hos tandlæger og ansatte. Derfor har virksomheden modtaget 500.000 kr. fra Velliv Foreningen til at styrke trivsel og mental sundhed.
caroline-lm-8BkF0sTC6Uo-unsplash.jpg

Godt Smil har siden 2008 været på en eksplosiv vækstrejse, som langt fra er forbi. De 30 klinikker i hele landet har vokseværk, og næste år åbner tandlægekæden fem nye klinikker og runder en medarbejderstab på 700.

Når udviklingen sker så hurtigt, er der risiko for, at de ansattes trivsel kommer under pres. Derfor har Godt Smil, sammen med konsulenthuset reCome, iværksat et projekt, der skal skabe bedre samarbejde, konflikthåndtering og mental sundhed i klinikkerne.

Stefan Patti, som er driftdirektør hos Godt Smil, fortæller:

- Udover en halv million fra Velliv Foreningen investerer vi også selv et større beløb i projektet. For vi vil bare være et sted, hvor medarbejderne er glade for at gå på arbejde. Når vi vokser så meget, som vi gør, så kræver det meget af de ansatte. De skal omstille sig og får ofte nye kolleger. Med projektet arbejder vi for, at Godt Smils særlige DNA er til stede i alle vores klinikker, og at vi har et fælles sprog i vores samarbejde.

Eksperter i tandlægebranchen

En del af projektet er konsulenthuset reCome, som er stiftet af Marianne Spandet Jakobsen og Finn Sten Jakobsen. To erfarne konsulenter, som har mange års erfaring med netop tandlægebranchen.

Ifølge Finn Sten Jakobsen har tandlægebranchen nogle særlige vilkår:

- De ansatte i en tandklinik arbejder meget tæt – faktisk skulder ved skulder, dagen lang. Hvis der opstår dårlig stemning, kan kunderne mærke det. Mange kunder er bekymrede for både deres sundhed og økonomi, når de besøger tandlægen, og derfor er tillid fuldstændigt afgørende for en god relation. For at kunne skabe tillid hos kunden, skal de ansattes tillid til hinanden være intakt. Derfor arbejder vi i projektet med personlighedsprofiler, samarbejdstræning og konflikthåndtering.

Fællesskab imellem pilotklinikker

I projektet er fire pilotklinikker og i alt 90 personer udvalgt til at deltage. Klinikkerne ligger i Vejle, Risskov, Hillerød og Næstved. Den 30. oktober lød startskuddet til projektet med en fælles seminardag, som vil blive fulgt op med personalemøder og webinarer frem til april 2022, hvor projektet slutter.

Èt af målene er at styrke fællesskab og netværk på tværs af klinikkerne. Finn Sten Jakobsen fra konsulenthuset reCome udtaler:

- Godt Smil har faktisk en kæmpestor ressource i det vidensfælleskab, der er imellem klinikkerne. Og de ansatte kan blive endnu bedre til at udnytte det og udveksle erfaringer. Ikke kun fagligt, men også om det, der kan være svært, eksempelvis i relationen med kunderne. Jeg tror, at vi fremover kommer til at se endnu flere selvstændige tandlægeklinikker, som vil indgå i et fagligt fællesskab med andre.

Godt Smils projekt, som er støttet af Velliv Foreningen, vil blive evalueret både kvalitativt og kvantitativt. Forventningen er, at resultaterne kan aflæses i trivselsmålinger, sygefravær og antal opsigelser.