Nyhed 15.03.2021

Forskningsprojekt fik Nikolaj i gang med gode motionsvaner

Velliv Foreningen har støttet et projekt på Sjællands Universitetshospital, der undersøger om elektroniske apparater kan ændre vores motions-og søvnvaner samt modvirke stress.
Nikolaj Madsen.jpg (1)

Nikolaj Madsen vidste godt, at han burde være mere fysisk aktiv. Men lange dage foran skrivebordet på jobbet og dernæst tid med familien gjorde, at motionen ofte var det, der blev sorteret fra.

- Jeg vidste godt, jeg dyrkede for lidt motion, og jeg gik med evig dårlig samvittighed over, at det altid blev tilsidesat. Men det er svært at arbejde mindre eller være mindre sammen familien, og der var motion det letteste at vælge fra, siger han.

Så da hans arbejdsplads takkede ja til at deltage i et forskningsprojekt ledet af hjerneforsker Troels Kjær og Neurologisk Afdeling på Sjællands Universitetshospital, så Nikolaj Madsen det som en mulighed for at få bugt med den dårlige samvittighed.

I 12 uger fik Nikolaj Madsen og hans kolleger i Advodan i Næstved monitoreret deres søvnmønstre og aktivitetsniveau elektronisk. Projektet gik ud på at teste medarbejdernes motionsvaner samt søvn og stress i håbet om at kunne fremme den mentale sundhed for den enkelte. Udover Nikolaj Madsens arbejdsplads Advodan deltog også Nordea og Tryg i Næstved.

Velliv Foreningen har støttet forskningsprojektet med 2,1 mio. kroner. Projektet er et af de tiltag, som Velliv Foreningen støtter for at fremme mental sundhed – særligt i arbejdslivet.

Forsøgte sig med fitnesscenteret igen

Deltagerne i projektet fik tilbudt et medlemskab til en valgfri sportsaktivitet samt et garmin-ur, der trackede deres fysiske aktivitet. De blev også bedt om at holde mobiltelefonerne ude af soveværelset og i stedet bruge et gammeldags vækkeur. De første fire uger var til kontrol og de næste otte uger stod den på motion og mobilen ud af soveværelset.

For Nikolaj Madsen var motionen det mest interessante. Han følte sig ikke distraheret af mobiltelefonen, der normalt ladede op i et skab om natten, og han følte sig heller ikke stresset i hverdagen.

- Jeg var ret motiveret for at få nogle gode vaner til at komme i gang med træning. At det ikke var en byrde, man skulle igennem, men at det kunne blive en del af en normal hverdag, siger han.

Tidligere havde han meldt sig ind i et fitnesscenter, men uden rigtigt at komme i gang med at træne. Derfor valgte han også et medlemskab til fitnesscenteret til projektet for at se, om det ville ændre sig denne gang.

- Jeg følte, jeg var forpligtet over for forskningsprojektet, og det motiverede mig til at starte op på ny. Det var også sjovt, at vi som kolleger deltog sammen og man kunne snakke om det til frokost, fortæller han.

Fra 0 til 3 gange træning om ugen

Nikolaj Madsen fik times vejledning til fitnesscentrets maskiner, og der blev lagt et træningsprogram, han kunne følge. Med hjælp fra projektet fik han blod på tanden og tilføjede selv flere maskiner end det oprindelige træningsprogram havde med.

Og det tildelte ur fra Garmin var også en stor motivation for ham.

- Jeg havde ikke klaret det på samme måde uden uret. Jeg fandt ud af, at jeg på en normal arbejdsdag ikke rørte mig særligt meget. Men det at jeg kunne følge med og konkurrere lidt med mig selv, gjorde at jeg trænede mere, siger han.

Helt konkret oplevede Nikolaj Madsen at gå fra at træne én gang om ugen, da projektet begyndte, til at træne tre gange ugentligt til sidst.

- Jeg ville have nogle flere minutter på uret, og så kom jeg ind i en god vane, det var ikke noget, jeg tænkte over. Jeg begyndte at prioritere det mere og mere og lagde det ind lige efter arbejde.

Fortsætter efter projektet trods corona

Undervejs i projektet kunne Nikolaj Madsen også se fysiske fremskridt. Han kunne tage flere kilo på maskinerne og oplevede ikke længere at få ondt i nakke og skuldre, som før projektets start. Derudover oplevede han at have mere energi og mindre brug for søvn.

De indsamlede data i forskningsprojektet er nu ved at blive analyseret og bliver del af en videnskabelig publikation. Og mens Nikolaj Madsen, hans kolleger og de andre deltagere i projektet afventer forskernes konklusion, så har det været en rigtig positiv oplevelse for ham personligt at deltage i forskningsprojektet.

- Det første jeg gjorde, da det sluttede, var at tegne et halvt års medlemskab i fitnesscenteret, siger han.

Selvom medlemskabet er sat i bero i øjeblikket på grund af corona, så er han ikke i tvivl om, at han igen vil starte op med de gode motionsvaner, som han lærte undervejs i projektet.

Derudover går han også stadig med garmin-uret og forsøger at gå 10.000 skridt om dagen for at holde sig i gang.

Læs mere om projektet her.