Drillerier
Drillerier er en form for humor, og er derfor også vigtig for den gode stemning og kollegaskabet på værkstedet. Men drillerier kan være en svær balancegang i forhold til, hvornår de er respektfulde eller ej. De fleste i workshoppene gav udtryk for, at det gør hverdagen sjovere at gå og stikke lidt til hinanden. Men der var også enighed om, at det kan være svært at vide, hvornår drilleri går over stregen.
For at opretholde respekten på værkstedet, er det vigtigt at tale drillerier igennem og sørge for, at medarbejderne får sagt højt, hvis der er drillerier, de ikke bryder sig om. Nogle værksteder har indført et kort punkt på morgenmødet, hvor medarbejderne, i tillæg til at gennemgå dagens opgaver, hurtigt tjekker ind med, hvordan de har det. Det kan gøre de andre kollegaer opmærksomme på, om en eller flere kollegaer måske ikke er i humør til drillerier.
Nogle drillerier, der går igen på et værksted, kræver særlig opmærksomhed. Et scenarie, der var med i workshoppene, var at prikke de andre bagi med et stykke værktøj, når de står foroverbøjet og arbejder. Der kan være stor uenighed blandt kollegaerne, om det er sjovt. Nogle synes, det er sjovt. Nogle synes kun, det er sjovt at gøre mod andre, men ikke at det bliver gjort mod dem. Og andre synes overhovedet ikke, at det er sjovt. Det er vigtigt at skabe en kultur for at kunne sige fra over for den slags.
Generationsforskelle
I projektet har medarbejdere udtrykt frustrationer over, hvad de ser som yngre generationers mangel på gå-på-mod og stamina. De opfatter de unge som ”curlingbørn”, som hverken kan klare hårdt eller kedeligt arbejde (eks. dækskifte eller rengøring), eller som ikke kan tage en joke. Omvendt stødte projektet også på den holdning, at de yngre generationer var en positiv drivkraft. Som en mandlig tillidsrepræsentant sagde til projektet: ”de unge i dag finder sig ikke i noget, og det tvinger os andre til at tænke over tingene.”
I de nuværende generationskampe udspiller der sig en forhandling om, hvem der kan være i fællesskabet, og hvad fællesskabets normer er. Det kan være praktiske normer, som ’hvorfor skal lærlingen altid feje frokoststuen’. Men det kan også være mere personlige, identitetsmæssige ting som ’kan du være kvinde og mekaniker’ eller ’kan mekanikere have neglelak på’ (uanset køn)? Det kan være konflikter over sprog og opførsel, såsom en hård tone, personlige pronominer (han/hun/hen/de mv.) eller forskellige afstraffelsespraksisser i forhold til lærlinge. Alt sammen kan føre til spændinger med forskellige udfald: lærlingen kan rette ind, lærlingen kan falde fra, og fællesskabet kan være mere eller mindre modtagelige over for nye ideer.
Trivselsarbejdet er ikke kun for kvinderne
Mange, specielt mindre værksteder, har hverken en HR-afdeling eller en HR-ansvarlig. Kollegaerne har derfor kun hinanden at betro sig til. Som skitseret ovenover er kvinder en klar minoritet i branchen. Alligevel tegner projektets erfaringer et billede af, at mændene på værkstedet ofte går til kvinderne, hvis de vil tale om problemer.
På workshoppene erfarede vi, at nogle mener, at folk bare kan sige fra, hvis tonen bliver for grov. Det betyder ofte i praksis – særligt når det omhandler sexistiske og seksuelle jokes – at særligt kvinderne på værkstedet får ansvaret for at opretholde den gode tone. Det er et ressourcekrævende ansvar at have –både mentalt og i forhold til tid. Dertil skal du hele tiden være den, som ”bryder den gode stemning”. Det er derfor vigtigt, at alle tager ansvar for den gode tone på værkstedet, og at kollegaer bakker hinanden op. Det gør det mindre ensomt og ressourcekrævende at skulle sige fra hele tiden og kan højne trivslen markant – navnlig for kvinder.