Nyhed 8.11.2018

Dårlig mental sundhed i små IT-virksomheder skal forebygges

En ny indsats skal være startskuddet til kampen mod dårlig mental sundhed blandt medarbejdere og ledere i små IT-virksomheder. Indsatsen ”Sund ITledelse” har fået 1,8 mio. kr. i støtte fra Velliv Foreningen.
Sund IT ledelse

Lederne i små IT-virksomheder med to til ni medarbejdere skal styrke deres viden og evner til at forebygge dårlig mental sundhed. Bag initiativet står virksomheden Godt Arbejdsliv, som med støtte fra Velliv Foreningen vil skabe et netværk, der kan styrke den mentale sundhed for medarbejdere og ledere i små IT-virksomheder i Region Hovedstaden.

”Der er i flere år sket en kraftig vækst i antallet af små IT-virksomheder. Det går rigtigt hurtigt for ejerne og lederne, der skal styre og udvikle deres virksomhed samtidig med, at de skal holde sig orienterede om forebyggelse indenfor mental sundhed. Det sidste kan være svært at nå, og de har ikke en HR-afdeling at trække på,” fortæller Bettina Prühs, der er organisationskonsulent i Godt Arbejdsliv.

Hun ved fra flere års erfaring med IT-virksomheder, at der er mange barrierer, der skal nedbrydes, før lederne får fat i de rigtige værktøjer til at håndtere f.eks. stress, angst og depression blandt medarbejderne.

”IT-lederne har svært ved at finde let adgang til viden og værktøjer, der er relevante for deres virksomheder og ansatte. Ledere af små virksomheder ser sjældent arbejdsmiljøindsatser som en investering, eller som noget, der kan skabe et stærkt fundament for virksomhedens drift. Det vil vi med projektet ”Sund ITledelse” vise, at det kan være,” fortæller Bettina Prühs.

Hun vil med ”Sund ITledelse” etablere et netværk, hvor der undervises, men også deles konkrete erfaringer og løsninger. Der skal sættes gang i trivselsindsatser på virksomhederne. Netværket får en hotline med rådgivning om handlemuligheder og en indsatspulje til bistand ved konkrete mentale sundhedsproblemer.

Det forventes, at 60 ledere fra små IT-virksomheder vil deltage i indsatsen. De opsamlede erfaringer fra ”Sund ITledelse” vil blive tilgængelige for hele IT-branchen.

(Bettina Prühs, organisationskonsulent i Godt Arbejdsliv)

Velliv Foreningen vil fremme mental sundhed i arbejdslivet

Velliv Foreningen giver almennyttig støtte til projekter, der fremmer mental sundhed. Særligt i arbejdslivet. Indsatsen ”Sund ITledelse” har netop fået 1.815.000 kr. i støtte af Velliv Foreningen, der i 2018 har afsat 92 millioner kr. til almennyttige projekter.

”Det går hurtigt i de små danske IT-virksomheder. Nogle gange så hurtigt, at man glemmer, hvor vigtigt det er at arbejde målrettet på at sikre den mental sundhed.  ”Sund ITledelse” skal gøre lederne bedre i stand til at håndtere deres egne og medarbejdernes hverdag i en branche med travlhed, mangel på arbejdskraft og nogle særlige arbejdsbetingelser. Dette projekt indgår derfor i den store opgave, der ligger i at fremme danskernes mentale sundhed i en tid, hvor symptomer på stress, angst og depression er blevet en ny folkesygdom,” siger Lars Bo Pedersen, programchef i Velliv Foreningen.

Bettina Prühs, organisationskonsulent, 24 62 13 44.
Lars Bo Pedersen, programchef, Velliv Foreningen, 22 60 07 14.
Lars Hjorth Bærentzen, kommunikationskonsulent, Velliv Foreningen, 22 60 07 18.

Projektets hjemmeside SundITledelse.dk

Fakta om Velliv Foreningen

Velliv Foreningen har 340.000 medlemmer, der alle er kunder i pensionsselskabet Velliv. Der afsættes hvert år midler til en almennyttig indsats for at øge danskernes mentale sundhed. Alle kan søge om støtte til de almennyttige bevillinger uanset tilknytning til pensionsselskabet Velliv.

Formålet med den almennyttige indsats er at forebygge, at erhvervsaktive danskere får problemer med fx stress, angst og depressioner.

Den 1. oktober 2018 skiftede Foreningen Norliv navn til Velliv Foreningen samtidig med, at Nordea Liv & Pension skiftede navn til Velliv.

Læs mere om støttemulighederne her