Nyhed 20.03.2018

18.000 medlemmer vest for Storebælt har sat deres kryds

Medlemmer af foreningen Norliv fra Region Syddanmark, Midtjylland og Nordjylland har sat deres kryds, og der er nu valgt 26 nye repræsentanter til foreningen Norlivs repræsentantskab. Foreningen Norlivs repræsentantskab træffer blandt andet beslutninger vedrørende bonusudbetalinger og almennyttige uddelinger.
_O9A6091.jpg

I dag blev det afgjort, hvilke kandidater der har samlet stemmer nok til en plads i repræsentantskabet i foreningen Norliv. Denne gang var det 10 pladser i Region Syddanmark, 12 pladser i Region Midtjylland og 4 pladser i Region Nordjylland, der skulle besættes.

En stemmeoptælling viser, at over 18.000 medlemmer i de tre regioner har gjort brug af deres demokratiske medbestemmelse. Det betyder, at stemmeprocenten på 11,1 % ligger indenfor de 10-15 %, som er foreningens strategiske mål.

Bestyrelsesformand i foreningen Norliv, Peter Gæmelke, siger om stemmeprocenten:

”Når så mange af vores medlemmer har sat deres kryds ved dette valg, tror jeg, at det er fordi, foreningen er relevant for vores medlemmer. Der skal snart udbetales bonus, og inden længe begynder vi på de almennyttige uddelinger til at fremme danskernes mentale sundhed. Så vores medlemmer interesserer sig for, hvilken retning foreningen skal i, og hvem der skal repræsentere den. Det er meget positivt.”

Digital afstemning
Som noget nyt havde medlemmerne mulighed for at modtage deres valgkort i e-Boks, hvor de kunne stemme digitalt. Men der var også en meget flot del af dem, der modtog deres valgkort med posten, der valgte at stemme digitalt. I alt blev 88 % af stemmerne afgivet digitalt.

”Det er vigtigt for os, at vores medlemmer kan stemme hurtigt og nemt. I takt med, at befolkningen digitaliseres mere og mere og fysisk post bliver tiltagende besværlig at anvende, vil den digitale afstem­nings­me­tode vinde frem,” siger administrerende direktør i foreningen Norliv, Lars Wallberg.

At foreningen supplerer de traditionelle papirstemmesedler med digitale afstemninger, var også med til at give Norliv førstepladsen som den mest demokratiske forening i en demokratimåling, foretaget af specialmediet Danmarks Fonde sidste år.

Fakta om foreningen Norliv
Foreningen Norliv har ca. 340.000 medlemmer, som alle er kunder hos Nordea Liv & Pension. Foreningen blev stiftet i 2015 med en formue på 8 mia. kr. ved en opdeling af TryghedsGruppen.

Foreningen sikrer en stærk demokratisk basis gennem engagement og valgdeltagelse i foreningen, bonus og andre medlemsfordele. Dertil kommer interessevaretagelse over for Nordea Liv & Pension, som foreningen ejer 70 % af, og almennyttige aktiviteter for at fremme god mental sundhed for danskerne.

Valgresultatet
Omkring 160.000 medlemmer i Danmark vest for Storebælt har i perioden 27. februar til 14. marts 2018 haft mulighed for at stemme om, hvem af de opstillede kandidater, der skulle have en plads i repræsentantskabet. Her er navnene på de valgte repræsentanter:

Region Syddanmark

Peter Gæmelke, Vejen