Stress stopper vi sammen

Nyere forskning viser, at lederen er en central aktør i fremme af mental sundhed på arbejdspladsen. Velliv Foreningen støtter Konsulentfirmaet Stress-Stop Management med 709.200 kr., der vil udvikle, afprøve og implementere en stressforebyggende indsats.

adult-agent-approval-684385.jpg

Stress-Stop Management

2019 - 2021

Midtjylland

Vores arbejdsplads

2019

Initiativtageren bag projektet, Caroline Ahlgren Tøttrup, er medforfatter til bogen ”Lederens stresshåndbog – styrk dine ledelseskompetencer”.

Stressforbyggende indsats i SMV'ere

Der er en stigning i antallet af danskere som føler sig stressede, og det er problem for både arbejdspladsen, samfundet og den stressramte. Konsulentfirmaet Stress-Stop Management vil derfor udvikle, afprøve og implementere en stressforebyggende indsats i samarbejde med otte SMV'ere (små og mellemstore virksomheder). Projektets er målrettet otte SMV’er, der deltager i projektet, hvilket betyder, at 400 medarbejdere og ledere vil få gavn af indsatsen.

Konkret og vidensbaseret tilgang

Indsatsen løber over to år og bygger på en vidensbaseret tilgang om lederens betydning ved stressforebyggelse på arbejdspladsen. Indsatsen kombinerer flere indsatser, såsom ledercoaching/sparring, træning i brug af dialogværktøjer, oplægsredskaber til medarbejdere, formulering af stressguidelines og udvikling af mindre videnssekvenser til formidling af budskaber til andre virksomheder. Indsatsen har fokus på vidensdeling, bl.a. via udviklingen af ”et fælles sprog om stress”, som ledere og medarbejdere skal udvikle i fællesskab.