Analyse og kampagne

Make life fit! Mental sundhed i fremtidens arbejdsliv

Public Futures modtager 658.000 kr. til et projekt, der skal styrke den mentale sundhed i fremtidens arbejdsliv.

Workshop_6000x4000.png

Videnbaseret dialogproces

Public Futures modtager en bevilling fra Velliv Foreningen til at styrke den mentale sundhed i fremtidens arbejdsliv gennem en videnbaseret dialogproces, der integrerer fremtidsforskning, ekspertviden og HR-ansvarlige fra virksomheder. Projektet indeholder tre workshops, som resulterer i en how-to manual.

Projektet retter sig imod de udfordringer for mental sundhed i arbejdslivet, som fremtidens forandringer indebærer. Fokus er specifikt på, hvordan HR-ansvarlige kan bidrage til at forebygge og håndtere udfordringerne gennem en viden og bevidsthed om samspillet mellem fremtidens forandringer og medarbejdernes mentale sundhed.

I projektet adresseres også udvalgte konkrete tendenser som f.eks. kunstig intelligens, robotter og distancearbejde, og hvilke udfordringer de rejser for mental sundhed, og hvilke muligheder der er for at imødegå dem.

En fremtidsorienteret udvikling af arbejdslivet

Projektet henvender sig til HR-ansvarlige, og hvordan de strategisk kan forebygge mental sundhed med indsigt og viden om fremtidens arbejdspladser. Dette fokus er kun blevet mere relevant med COVID-19 og pandemiens påvirkning af både samfund og arbejdspladser, som har medført nye måder at tilgå arbejdet på. Dette har haft stor betydning for mental sundhed, og mange arbejdspladser har ikke været gearet til dette skifte, ligesom mange kun er ved at finde fodfæste.

På kort sigt skal indsatsen derfor skabe ny viden i krydsfeltet mellem fremtidsforskning, mental sundhed og HR, konkret udmøntet i en how-to manual. På længere sigt vil projektet fungere som et videns- og erfaringsmæssigt afsæt for en bedre, mere proaktiv og mere fremtidsorienteret udvikling af arbejdslivet.

Projektet evalueres desuden både kvantitativt og kvalitativt.