Ensomhed til søs

En ny undersøgelse skal se på ensomhed blandt danske søfolk. Der er særligt fokus på ledere og de yngre sejlende, der er fremtidens ledere om bord. Undersøgelsen skal føre til ny viden og formidling, der kan være med til at bryde et tabu og sikre en bedre forebyggelse, så søfartserhvervet fortsat er et attraktivt valg i fremtiden. Velliv Foreningen støtter projektet med 660.000 kr.

ensomhedtilsøs

CONOVAH

2018 - 2020

Hovedstaden

Analyse og kampagne

2018

Det kan være en ensom tjans at være leder på et skib. Nu skal ensomhed til søs for første gang belyses i en undersøgelse. Resultatet kan skabe mere åbenhed om nogle af de særlige udfordringer, der er i arbejdslivet til søs – og hvordan de kan løses.

I undersøgelsen vil der også blive kigget på, hvordan yngre sejlende på skibene udfordres af ensomhed.

Bag undersøgelsen står Connie S. Gehrt. Hun var i 10 år direktør for Søfartens Arbejdsmiljøråd, og er i dag direktør i konsulentfirmaet CONOVAH, der beskæftiger sig med arbejdsmiljø i den maritime branche.

”Ensomhed er ikke noget vi taler så meget om, for det er ikke fedt at erkende, at man i større eller mindre grad føler sig ensom. Undersøgelsen skal skabe viden, som søfolk, rederier og uddannelsesinstitutioner kan bruge til at reducere ensomhed blandt de ansatte på skibene,” fortæller Connie S. Gehrt.

Det psykiske arbejdsmiljø til søs og den mentale sundhed blandt søfolk har en stigende bevågenhed i den maritime branche. Undersøgelsen fra CONOVAH vil blive fulgt af en følgegruppe med repræsentanter for de søfarende, rederier og uddannelsesinstitutioner.

”Når vi får mere viden om ensomhed til søs, så ved vi også mere om, hvordan vi kan forhindre den. Samtidig er det ikke alle søfolk, der føler sig ensomme, så vi vil også se på, hvad det er, der ser ud til at virke godt i netop søfart. Det vil være værdifuldt for alle i branchen, og det vil være et redskab, der kan fastholde og tiltrække nye søfolk og forebygge ensomhed,” siger Connie S. Gehrt.

Projektperioden er 1. oktober 2018 til 31. marts 2020. Projektets målgrupper er de sejlende, uddannelsesinstitutionerne og rederierne. Der er tale om en kvalitativ undersøgelse, der skal munde ud i anbefalinger og vejledende materiale.
CONOVAH er ansvarlig for projektet og dets udførelse, og der nedsættes en følgegruppe, der skal følge projektet. Læs mere på www.conovah.com

Problem

Et arbejde i søfartserhvervet kan være præget af ensomhed. Det er et problem der er omtalt, men endnu ikke dokumenteret. Ensomhed til søs kan kobles med depression og selvmord, og en forebyggelse heraf vil fremme den mentale sundhed på denne type arbejdsplads.

Målgruppe

Projektets målgruppe er danske sejlende officerer i en lederrolle, unge sejlende, uddannelsesinstitutionerne og rederierne. Målgruppen omfatter i alt cirka 8000 personer, og der er særligt fokus på ledere og de yngre sejlende.