Alene Far

Frivilligcenter Ikast-Brande modtager 45.000 kr. til projektet ’Alene Far’, som retter sig mod fædre med fuld forældremyndighed i Region Midtjylland. Formålet er at hjælpe målgruppen med at etablere netværk og at bryde med ensomhed og isolation.

Frivilligcenter Ikast-Brande modtager donation fra Velliv Foreningen.jpg

Frivilligcenter Ikast-Brande

Midtjylland

Lokal trivsel

2021

Indsatsen skal styrke fædrenes selvværd og hjælpe dem til at håndtere følelsesmæssige og sociale udfordringer.

Netværk for alenefædre

Frivilligcenter Ikast-Brande har fået støtte fra Velliv Foreningen til at lave en indsats for fædre i Region Midtjylland, som har fået tilkendt den fulde forældremyndighed over deres børn. Projektets formål er at støtte alenefædre i at opbygge et socialt netværk og deltage i sociale aktiviteter, som fremmer deres mentale sundhed.

Tanken er, at når far får det mentalt og socialt bedre, så løfter den positive forandring også barnet i sin fremtidige personlige udvikling.

Redskaberne til at indfri formålet vil være fællesskab, vidensdeling, ejerskab og meningsgivende
aktiviteter. Fædrene skal engageres aktivt i at planlægge forløbets aktiviteter, så der på den måde arbejdes med at tage initiativ og socialt ansvar.

Styrke den mentale sundhed

Hovedaktiviteten er etableringen af et erfaringsfællesskab med faste fysiske mødeaftner, hvor  omdrejningspunkterne vil være fællesskab, brugerstyring og vidensdeling. Projektet vil desuden danne udgangspunkt for forskellige sociale aktiviteter, dels for netværkets deltagere, dels for fædrene sammen med deres børn.

Aktiviteterne kan f.eks. bestå af bowling, biografture, naturoplevelser og udflugter med børnene, samt sociale aktiviteter i mindre grupper på tværs af netværket.

Således har indsatsen til formål at styrke den mentale sundhed hos en målgruppe, som har udfordringer med følelser af sorg, svigt, utilstrækkelighed og ensomhed.