Støtte og bedre mental sundhed til hjemløse kvinder

Blossom, en socialhumanitær NGO, der kæmper for piger og kvinder i udsatte positioner, modtager en bevilling på 60.000 kr. fra Velliv Foreningen.

Blossom 1

Blossom

2023 - 2024

Hovedstaden

Lokal trivsel

En indsats mod menstruationsfattigdom

Blossom vil bruge bevillingen til at styrke deres initiativ om at sætte fokus på en overset udfordring: Hjemløse kvinder, der mangler midler til hygiejneprodukter under menstruation.

Blossom planlægger et kick-off arrangement den 17. oktober i anledning af Hjemløsedagen, hvor de, i samarbejde med andre sociale organisationer, vil sprede oplysning og stille boder op på Rådhuspladsen.

Efter Hjemløsedagen vil Blossom uddanne frivillige og distribuere toilettasker med bind på herberger og væresteder.

Vidensdeling og skabelse af sammenhold

På Hjemløsedagen vil Blossom facilitere en informationsrig begivenhed, der ikke kun bringer opmærksomhed til menstruationsfattigdommen, men også giver mulighed for aktiv deltagelse.

Gennem oplæg, samtaler og uddeling af flyers ønsker Blossom at formidle vigtig viden om dette oversete problem. Arrangementet vil fungere som en platform for interesserede borgere, politikere, hjemløse og medarbejdere fra sociale organisationer til at engagere sig og lære mere om menstruationsfattigdom.

Denne direkte indsats forventes at gavne omkring 150 hjemløse kvinder, der ellers ville mangle nødvendige hygiejneprodukter. Blossom håber også på at tiltrække nye frivillige, der vil bidrage til organisationens fortsatte arbejde.