Seniorpraksis: Videreudvikling af tiltag

Saxo-Instituttet ved Københavns Universitet modtager 2.063.002 kr. til at videreudvikle tiltag målrettet seniormedarbejderes mentale sundhed.

administration-adult-alone-1056549.jpg

CoRe, Saxo-Instituttet, Københavns Universitet

DKK 2.373.737

2021 - 2022

Hovedstaden

Forskning

2020

I 2019 fik CoRe, Saxo-Instituttet, Københavns Universitet, støtte fra Velliv Foreningen til et forskningsprojekt, der skulle understøtte seniorers trivsel på arbejdspladsen og forbedre deres arbejdsforhold. Nu modtager CoRe endnu en bevilling, så indsatsen kan videreudvikles og skaleres, og dermed forbedre seniorarbejdslivet og pensionsovergangen i finans- og produktionsbranchen.

Mental sundhed i finans- og produktionsbranchen

I 2019 fik CoRe på Saxo-Instituttet ved Københavns Universitet en bevilling til projektet Seniorpraksis - mental sundhed sent i arbejdslivet.

De værktøjer og metoder, der blev udviklet i fase 1-3, vil CoRe nu afprøve, videreudvikle og undersøge skaleringspotentialet for gennem fase 4-6, med henblik på at fremme den mentale sundhed og potentielt forlænge arbejdslivet for de erfarne medarbejdere.

Projektets målsætning er at styrke ældre medarbejderes mentale sundhed i henholdsvis finans- og produktionsbranchen i seniorarbejdslivet.

Forbedring af seniorarbejdslivet

I de tidligere faser af projektet (1-3) har CoRe undersøgt seniorarbejdslivet, inddraget interessenter i udviklingen af tiltag til forbedring af seniorarbejdslivet og udviklet formidlingsmateriale om seniorarbejdslivet. Tiltag, podcast, rapport og artikler kan findes her.

Derudover har de første faser af projektet bekræftet, at både lokale, branchespecifikke og ledelsesmæssige forhold har betydning for, hvordan det opleves at være ældre medarbejder. I de følgende faser af projektet vil denne problemstilling undersøges yderligere.

I de kommende faser af projektet, vil resultaterne fra de første faser derfor blive undersøgt kvantitativt, og tiltagene fra de tidligere faser vil blive videreudviklet og afprøvet.

Således er projektets formål at bygge videre på resultater fra forskningens første faser og i sidste ende bidrage til at forbedre den mentale sundhed blandt seniorer i produktions- og finansbranchen. Velliv Foreningen støtter indsatsen med 2.373.737 kr.